Середа, 24.04.2024, 09:15















Ви увійшли як Гість
Група "Гості"RSS
Освітній простір Глибоччини


          Головна           Діяльність районного методичного центру          Мій профіль          Вихід
Вхід на сайт

Наше планування
ЗНО 2019-2020
Олімпіади 2020
Закон "Про освіту"
Дошкільна освіта
Ліцензування
Категорії розділу
Зовнішнє незалежне оцінювання 2018 [143]
Методична робота [207]
Дошкільна освіта [72]
Позашкільна освіта [33]
Виховна робота [106]
Психологічна служба [74]
Державна підсумкова атестація навчальних досягнень учнів [24]
Атестаційна експертиза закладів освіти району [13]
Атестація педагогічних кадрів [20]
Підготовка до нового навчального року та до осінньо-зимового періоду [45]
Всеукраїнські олімпіади [311]
Юна еліта Глибоччини. Робота з обдарованими дітьми [91]
Оздоровленя учнів, проведення екскурсій, навчальної практики [28]
Кадрова робота [18]
Інформатизація та компютеризація освітніх закладів [40]
Охорона праці та безпека життєдіяльності, дитячий травматизм [25]
Організація підвозу учасників навчально-виховного процесу [10]
Цивільний захист [5]
Педагогічна скарбничка, майстерня новаторства [59]
Психолого-медико-педагогічна консультація [15]
Діяльність освітніх округів [8]
Профілактика злочинності та насильства в сім’ї [9]
"Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття". [4]
Заходи щодо вшанування в 2014 році ювілею Т.Г. Шевченка
2016 рік в Україні Рік англійської мови [3]
2016 рік в Україні оголошено Роком англійської мови
Стратегія виховання особистості в системі освіти Глибоцького району на 2016-2025 роки [3]
Олімпіади 2018 [91]
Вчитель року - 2018 [6]
Закон України "Про освіту" [8]
Фінансова діяльність управління [20]
Літній мовний табір [16]
Підсумки 2018 - 2019 рр. [42]
Меню сайту
Крилаті вислови
На сайті працюють

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
На сайті працювали
Вік сайту
Команда сайту
Головна » Файли » Напрямки роботи » Психологічна служба

Опис з досвіду роботи практичного психолога Колесник А.І. відділу освіти Глибоцької райдержадміністрації
16.02.2011, 22:18

ЕКОЛОГІЯ ЛЮДСЬКОЇ ДУШІ.


( з досвіду роботи психологічної служби району).

      Чи кожен обираючи професію психолога, замислюється над тим, скільки

духовних сил потрібно, щоб завжди бути готовим прийти на допомогу людям? Сьогодення ставить нові вимоги до шкільної освіти, до кожного учня, вчителя, а отже і до працівника психологічної служби, тому психолог повинен бути творчою особистістю, новатором ідей.

По закінченню Чернівецького національного університетету ім. Ю. Федьковича протягом шести років працюю у райметодцентрі відділу освіти Глибоцької  райдержадміністрації, методистом, що відповідає за психологічну службу району,  її керівником.

Коли розпочала свою роботу у районі,  психологічна служба налічувала в собі всього девять осіб. Створювалося все поетапно, збирали психодіагностичний інструментарій, банк методик, налагоджували співпрацю з іншими службами, проводили семінари, одним словом -  вчилися...

    Нині  психологічна служба Глибоцького району налічує в собі вісімнадцять психологів та одинадцять соціальних педагогів. Зросли наші можливості, бажання, підвищилися успіхи. Так, на сьогоднішній день у психологічній службі району функціонують дві творчі лабораторії окремих напрямків. Соціальні педагоги працюють над темою:

 «Психологічний супровід адаптації молодого педагога школи», (керівник Білійчук Л.І. соціальний педагог Кам’янської ЗОШ, голова методичного об’єднання соціальних педагогів).

Актуальність даної теми говорить сама за себе. По закінченні вузу, ще вчорашній студент, потрапляючи в стіни школи, губиться... Те, про що мріяв, методики, які вивчав, – все не те! Як влитися в новий колектив, як знайти спільну мову з колегами, які ще років пять тому були твоїми вчителями?

В такій ситуації саме працівники психологічної служби повинні прийти на допомогу молодому педагогу школи, надати йому психологічну підтримку та супроводжувати в період адаптації до нової діяльності.

 Психологами була обрана тема:

 «Психологічна просвіта батьків першокласників» (керівник Колесник В.М. психолог Глибоцького ліцею, голова методичного обєднання психологів).

Законом України «Про освіту» на батьків покладена відповідальність за фізичне здоровя та психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей. Від сімї починається шлях дитини до пізнання світу, свого становлення як особистості, шлях до шкільного навчання. Безсумнівно, першим соціальним інститутом дітей є сім’я, де закладаються основи емоційної культури, відкриваються перші зразки для наслідування. Велике значення має емоційний комфорт сім’ї для особистості, її світосприйняття та самопочуття. Взаємини батьків і дітей у сімї мають свої труднощі. Величезну роль становлення щирих взаємин батьків з дітьми має позитивний приклад самих батьків: відкритість, доброзичливість, взаємопідтримка та розуміння у будь – яких життєвих ситуаціях. Правильне розуміння емоційних реакцій дає змогу дітям продуктивніше взаємодіяти  як вдома, так і у школі, на вулиці.

Тому, виходячи з вищесказаного, нами була обрана дана тема, адже саме при переході від ігрової діяльності до навчальної відбувається своєрідна  вікова криза. Тому так необхідно ознайомити батьків з психологічними особливостями даного вікового етапу у житті їхніх дітей.

 Задля функціонування даних творчих груп відбуваються систематичні засідання, на яких ми опрацьовуємо зібрані матеріали та плануємо наступні дії та кроки. Над даними темами ми працюємо з 2008 року.

До 2008року, на протязі чотирьох років, у нашому районі творча лабораторія працювала над темою: «Вплив комунікативних умінь на соціалізацію особистості». Результати наших наробок у вигляді програми, теоретичних матеріалів, рекомендацій для усіх учасників навчально – виховного процесу школи, були запроваджені у практичну роботу нашого району.

Працюючи на посаді методиста, який відповідає за психологічну службу району, переконалася, що у кожного працівника психологічної служби є певні ідеї, бажання та успіхи в окремих напрямках роботи, тому запровадила в районі та згідно наказу закріпила за кожним працівником напрямок роботи, в якому вони будуть працювати протягом пяти років, що у майбутньому стане в нагоді для атестаційної роботи психолога чи соціального педагога, а для  служби району послугує як налагоджений, єдиний системний підхід з даної проблеми.

Серед обраних напрямів роботи хочу назвати такі:

 

-         «Психологічний супровід обдарованої дитини»;

-         «Адаптація першокласників»;

-         «Профілактика виникнення адиктивної поведінки шкільної молоді»;

-         «Тривожні діти та робота з ними»;

-         «Профорієнтаційна робота шкільного психолога».

 

  Працівники психологічної служби систематично поповнюють папки з напрацюваннями згідно етапів своєї роботи, що дає можливість дотримуватись єдиних методик, які ми використовуємо у своїй подальшій роботі.

У своїй роботі  намагаюся дотримуватися систематичності, коли організовую семінари, намагаюся прислуховуватися до потреб працівників служби і ми вирішуємо проблеми, які постають перед нами разом, тому і в службі спостерігається позитивний психологічний мікроклімат довірливих і дружніх стосунків.

 З метою психологічної просвіти, приймаю участь у семінарах вчителів з ОБЖ , екології, етики, а також на семінарах директорів та заступників директорів з навчально – виховної   роботи. Адже такі теми як - « Формування навичок здорового способу життя», «  Обдаровані діти та робота з ними»,  « Мовленнєвий етикет»,  «Світ навколо нас і ми його частина», -  є насправді тісно пов’язані з психологією, тому психологічний супровід на даних семінарах є вкрай необхідним. Такі спільні семінари є важливими для підвищення авторитету психологічної служби району, а також є ефективною запорукою психологічної просвіти педагогів.

Процес гуманізації навчання передбачає не тільки передавання та засвоєння знань, а й створення психолого – педагогічних умов для розвитку творчого потенціалу кожної дитини. Можливість реалізації цієї мети потребує впровадження нових технологій, навчальних курсів, уроків психології тощо. Тому була розроблена авторська прогама курсу «Цікавий світ психології», що допомагає учням початкових класів швидше і безболісніше перейти від ігрової діяльності до учбової, сприяє розкриттю внутрішнього світу дитини, допомагає відповісти на запитання:

-         «Хто я»;

-         « Який я?»;

-         « Заради чого живу?».

В його основу покладено три розділи календарно – тематичного планування занять із психології, зокрема для 1-го, 2-го та 3-го класів, по 34 години на рік,  всього 102 год.) теоретичного та практичного матеріалу.

Мета курсу полягає:

в  психологічному супроводі учнів початкової ланки освіти та адаптації до шкільного життя і навчання, а також запровадженні у програму даного курсу розвивальної та розвантажувальної форм роботи.

Даний курс:

буде внесений у навчально-виховний процес шкіл нашого району у вигляді виховної години та у шкільному розкладі визначатиметься адміністрацією школи і оплачуватися за рахунок оплати робочого часу психолога.

Головними завданнями курсу є:

-         формування культури учнів;

-         опанування учнями навичками самоаналізу й самопізнання;

-         поглиблення здатності до рефлексії, аналізу сильних та слабких особистісних рис;

-         формування в учнів позитивної самооцінки.

По закінченню даного курсу діти матимуть можливість оволодіти вміннями відстоювати власну думку, опанують психологічні методи досягнення поставленої мети, навчаться уникати стресових та конфліктних ситуацій, налагоджувати дружні стосунки з оточуючими та успішно адаптуватися до умов шкільного життя.

Методична цінність даної програми заключається в систематичності її введення. А саме починаючи з початкових класів, учні матимуть змогу ознайомитися з азами психології і в майбутньому поповнювати,  розширювати  і удосконалювати їх.

   Важливим етапом діяльності психологічної служби району є робота в рамках  спільного німецько - українського проекту « Школа проти СНІДу». За допомогою даного проекту ми отримали можливість вести просвітницьку роботу у нашому районі, а саме проводити курси з підвищення рівня знань та профілактики виникнення інфікування ВІЛ\СНІДу серед учнівської молоді. На даних курсах зявилася змога поспілкуватися з педагогами, зясувати рівень їх знань з даної проблематики, подискутувати. Дуже важливу роль відіграла супервізія за участю колег – методистів з Герцаївського, Новоселицького та Сторожинецького районів, а також представника від німецької сторони. Про результати супервізії дізналися і жителі Глибоччини з матеріалів місцевого видавництва преси.

Ще  один орієнтований аспект  діяльності у навчальних закладах, які не забезпечені працівниками психологічної служби, покладений  на допомогу заступникам з виховної роботи, класним керівникам та педагогам - організаторам, з якими тісно співпрацюю, надаю психологічний супровід та організовую просвітницьку діяльність щодо превентивного виховання учнів.

Однією з проблем сучасної школи є проблема антисоціальної поведінки дітей та підлітків. Педагогічна практика стверджує, що серед учнів все більше стає важковиховуваних. Таку категорію дітей класифікують як «діти та підлітки з нестандартною поведінкою».

 

          Однією з головних причин появи важковиховуваних є:

 

-         відсутність наступності в діяльності дитячого садка і батьків, що виховують дитину вдома, і початкової ланки освіти;

-         відсутність ранньої психолого – педагогічної діагностики відхилень у поведінці;

-         відсутність захисту, допомоги і підтримки дитини в процесі її розвитку.

Виховна діяльність класного керівника, за допомогою працівників психологічної служби та заступника директора з виховної роботи, може здійснюватися за такою орієнтовною програмою:

 

-         вивчення рівня розвитку класного колективу;

-         вивчення взаємин учнів між собою, з учителями та батьками;

-         вивчення впливу на учнів неформальних лідерів і мікрогруп;

-         вивчення індивідуальних психологічних якостей «важких учнів»;

-         анкетування учнів на такі теми: «Ваш клас», «Ви і ваші батьки». «Ви і ваші вчителі»;

-         класні збори на тему: «Морально – психологічний клімат у колективі та шляхи його оздоровлення (за матеріалами анкетування)».

 

       В результаті такої роботи ми дійшли до висновку, що:

 

1.  дирекція школи вивчає особливості контингенту учнів школи, причини важковиховуванності, визначає шляхи вдосконалення роботи з такими учнями та їх сімями;

2.  заступник директора з виховної роботи планує виховну роботу з важковиховуваними, координує та узгоджує план роботи школи з планом роботи класних керівників;

3.   класоводи та класні керівники вивчають інтереси, здібності та нахили важковиховуваних учнів, залучають їх до позакласної роботи;

4.  психолог здійснює психологічну профілактику  та корекцію відхилень у поведінці учнів;

5.   педагог – організатор залучає до роботи в гуртках, секціях, клубах, товариствах.

 

Ефективний педагогічний результат превентивного виховання учнівської молоді повністю залежить від систематичної співпраці між даними  представниками педагогічного колективу, батьків та самих учнів.

Для мене, як методиста, який відповідає за психологічну службу у Глибоцькому районі, є вкрай важливою   тема, ( вона ж і являється напрямком роботи за яким я працюю) : «Психологічна компетентність педагога».

Вважаю дану тему надзвичайно актуальною, адже психологічні знання педагогу необхідні для  успішної реалізації передачі знань та вмінь учням. Шкільне життя учня є сукупністю навчальних ситуацій, у яких розв’язуються інтелектуальні, творчі та моральні завдання.

 Успіх вирішення цих завдань потребує активної інтелектуальної та емоційної підтримки з боку вчителя і складної роботи самого учня, коли потрібно розробляти нові стратегії й тактики виходу з будь-яких ситуацій.

 Тому знання педагога про вікові кризи, ( зокрема учнів 1-их., 5-их класів, підлітків) типи темпераменту дітей (холерик, сангвінік, меланхолік, флегматик) та їх вплив на поведінку учнів в тих чи інших ситуаціях  є вкрай необхідними  і важливими.

 Запорукою просвіти педагогів у нашому районі є також психолого - педагогічні семінари, які проводяться не менше чотирьох разів на рік у кожній із шкіл, на різні тематики, наприклад: « Адаптація учнів п’ятих класів», «Профілактика емоційного вигорання вчителів», «Стрес та шляхи виходу з нього», « Підліток – який він?» тощо.  На таких семінарах педагоги отримують відповіді на велику кількість питань, які турбують їх, а також мають нагоду поспілкуватися, відпочити та гарно і з користю провести свій час.

Від педагогів дуже часто можна почути таку фразу: « Сучасні діти не такі, як раніше!». Це справді так. Сьогодення ставить перед педагогом все нові і нові вимоги, тому сучасний педагог повинен бути в першу чергу озброєним психологічними знаннями та відповідати тим вимогам, які ставить перед ним суспільство. Тільки той педагог, який не побоїться бути з дітьми «на рівних», товаришувати з ними та бути для них не тільки строгим вчителем - предметником, а й наставником та порадником в особистому житті  - буде для учнів взірцем для наслідування.

 

Виходячи з вищесказаного, я вважаю психологію такою наукою, яку повинні вивчати всі. Без психологічних знань не може бути професійного вчителя, тому я хочу бачити своїх колег такими, які б несли психологічні знання у своїй роботі. Проблеми спілкування між людьми, засоби вирішення конфліктів, шляхи самопізнання та самореалізації – це питання, які цікавлять кожну людину.

Сподіваюся,  робота психологічної служби Глибоцького району допоможе і учням, і батькам, і педагогам більш ефективно вирішувати різноманітні проблеми психологічного характеру та краще пізнати самих себе.  

 

 

Методист – психолог

Колесник А.І.

 

 

 

 

 

Категорія: Психологічна служба | Додав: освіта
Переглядів: 7176 | Завантажень: 142 | Рейтинг: 4.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук

Підсумки

Юна Еліта

Фінанси

ЛМТ

Реєстрація ДНЗ

Сокіл "Джура"

Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Пройди тестування

SMS листування

Copyright MyCorp © 2024