Навчання хімії та збереження
здоров'я учнів.
Як організувати навчальну
діяльність кожного учня. Щоб вона була посильною, не викликала фізичного та
психічного перевантаження, водночас щоб він не байдикував, привчався до різноманітної
роботи ? Як сформувати творчий підхід до справи, звичку до самоконтролю і
самооцінки , дати стійкі знання і при цьому зберегти здоров'я учнів?
Вважаю, відповідь на ці запитання
можна знайти в організації навчального процесу із застосуванням технологій
розвивальних та збереження здоров'я. І найчастіше ці технології збігаються, бо
в ситуації вільного вибору, творчості, успіху, віри, довір'я та підтримки
зберігаються всі необхідні умови зміцнення здоров'я.
Особливості хімії як навчального
предмета полягають у тому, що, з одного боку, як наука про природу вона має
великі розвивальні, пізнавальні можливості, з іншого, за даними психологічних
досліджень, хімія – один з найскладніших предметів шкільного курсу, що створює передумови
для порушення психічного здоров'я учнів. Є ще одна важлива обставина: вивчення
хімії припадає на один з найскладніших періодів розвитку особистості –
підлітковий та юнацький вік, складний не тільки з психічного погляду, а й у
плані загострення хронічних захворювань, погіршення загального стану здоров'я.
Так, у нашому районі, за даними поглибленого медичного огляду, у 2011-2012 н.р. із 4176 (45,30%) учнів 7-11 класів з патологіями (з окреми хворобами) є 1077
уч., інвалідів – 96 уч. (зокрема 1995-1999
р.н.), або 25.79%. Ці чинники слід
ураховувати вчителю хімії при виборі методики викладання програмового матеріалу
й організації домашньої роботи.
Основна діяльність учителя й
учнів зосереджена на уроці. Усе, що відбувається тут, має зацікавлювати,
захоплювати учнів, формувати їхню творчу свідомість, зміцнювати здоров'я.
Урок хімії доцільно планувати й
розробляти заздалегідь, для всієї теми. Цим досягається логічний взаємозв’язок
не тільки змісту навчального матеріалу, а й форм його подачі, виключаються
однотипність, монотонність, яка вбиває творчість, викликає пасивність та
роздратування підлітків.
Одним із методичних прийомів, які є розвивальними і
водночас зберігають здоров'я, є «бліц-опитування». Його можна застосувати як
зав’язку уроку, актуалізацію опорних знань, або як розв'язку уроку підсумок і
перевірку засвоєння вивченого матеріалу на уроці. Під час «бліц-опитування» на запитання
вчителя відповідає тільки один учень. Якщо відповідь правильна, клас отримує
«+», а вчитель « - », якщо відповідь неправильна, то відповідає
вчитель і клас отримує « - », а
вчитель «+». Результати фіксуються на
дошці.
Запитання
|
Відповідь
|
Відповідь
|
Учні 9-А кл. Учитель
|
Учні 9-В кл. Учитель
|
А
|
+
|
-
|
-
|
+
|
А
|
+
|
-
|
-
|
+
|
В
|
+
|
-
|
-
|
+
|
В
|
-
|
+
|
+
|
-
|
С
|
+
|
-
|
+
|
-
|
Учні 9-А класу в основному
засвоїли програмовий матеріал, але
необхідна корекція за деякими
запитаннями; 9-В клас – рівень засвоєння 50%, не засвоєно основні правила та
визначення.
Запитання для такого опитування краще підбирати лаконічні, від простого до складного: А –
початковий та середній рівні досягнень,
В – середній та достатній рівні, С –
достатній і високий. Запитання групи «С» мають узагальнюючий, систематизуючий ,
творчий характер, вимагають не тільки
знань теорії, а й практичних умінь.
Переваги даного прийому:
-
темп, можливість повторення великої кількості запитань,
за мінімальний час (5 хв.)
-
повторюваність, яка не набридає учням, примушує запам'ятати
основні правила, формули, визначення на уроці;
-
можливість непомітно для учнів підвищувати складність
запитання . Після декількох уроків повторення тих самих запитань учень групи
«А» сміливо та впевнено відповідає на
запитання групи «В»;
-
вивчення основних понять, визначень, формул на уроці, а
не під час виконання домашнього завдання;
-
прихована диференціація запитань дає змогу самовиразитися
учневі будь-якого рівня досягнень, почувати себе комфортно під час опитування,
зберігати почуття власної гідності;
-
створення ситуації успіху;
-
поліпшення психологічного клімату, взаємин учитель-учень;
-
можливість застосування на уроках різних типів.
Учень намагається запам’ятати, вивчити, щоб
перемогти вчителя. Якщо перемагає клас – це ситуація успіху для учасників
навчального процесу.
Для різноманітності «бліц-опитування» можна
проводити не тільки за схемою «вчитель – учень», а й «група - група».
Робота у мікро групах як один з інтерактивних методів
навчання особливо ефективна бо дає змогу кожному учневі виявити себе: сильним –
свою творчість, слабим – висловити думку без страху й тиску з боку вчителя.
Робота у мікро групах особливо
ефективна під час розв’язування задач (8-11клас); складання рівнянь реакцій за
хімічними властивостями основних класів неорганічних сполук (8 кл.); рівнянь
окисно-відновних реакцій методом електронного балансу (9 кл.); складанні повних
і скорочених реакцій іонного обміну (9 кл.).
Групова взаємодія дає змогу слабим,
нерішучим учням почуватися впевненіше, вільніше, а тому засвоєння навичок іде
ефективніше, швидше. Сильні ж, навчаючи
інших, навчаються самі, що сприяє засвоєнню знань.
Найбільш благодатним для
застосування групової роботи є вивчення класів органічних сполук. Вивчивши
будову сполук і знаючи теорію О.М. Бутлерова, учні здатні самі прогнозувати
хімічні властивості. Такий еврестистичний підхід розв’язує проблему підлітків, яких не влаштовує роль пасивних
слухачів на уроці, яким не цікаво записувати під диктовку вчителя та списувати
готові розвיּязання з дошки. Вони чекають
на нові форми роботи з матеріалом, де можна виявити самостійність.
Хотілося б звернути увагу на один
із прийомів роботи в малих групах, так звану техніку обміну. Кожна група
отримує аркуш із завданням і маркер певного кольору. У завданні подано формулу
речовини, будову та властивості якої треба охарактеризувати:
I - HCL, II – O2, III – KCL, IY – N2, Y – Na 2S
На дошці записано план
характеристики:
1. Будова атомів елементів
даної сполуки.
2. Електронна та структурна
формули молекули.
3. Тип зв’язку і його характеристика.
4. Властивості речовини.
Уся робота поділяється відповідно на шість етапів,
обмежених за часом.
І етап.
Кожна група виконує перший пункт плану для речовини, записаної на аркуші
(2хв.), і передає аркуш іншій групі.
ІІ етап.
Отримавши аркуш з новим завданням, учні перевіряють правильність виконання 1-го
пункту плану, виконаного іншою групою, вносять свої корективи,
пропозиції та виконують 2-й пункт плану (3-4хв.)
ІІІ - ІУ етапи. Аналогічно до ІІ етапу виконують
усі пункти плану.
У етап.(заключний. До кожної команди повертається їх
початкове завдання, група обговорює, коригує, виправляє помилки, доповнює ( 3-4
хв.)
Після цього всі роботи вивішують на дошці,
представники від команд (спікери) роблять загальні висновки, висловлюють думку
команди про будову та властивості речовини. Під час відповідей ураховуються
правильність, аргументування, логічність, науково грамотна мова.
Оскільки
кожна група виконує завдання
маркером різного кольору, то аркуші
з виконаним завданням наочно ілюструють роботу та знання кожної групи на
певному етапі.
Такий
прийом дає змогу не тільки перевірити знання фактичного матеріалу, а й учить
узагальнювати, систематизувати, аналізувати, працювати в чітких межах часу, при
цьому зберігаються принципи особистісно орієнтованого підходу: вибору, принципу
творчості, успіху, віри, довіри і підтримки.
Усі
описані методики належать до числа не тільки розвивальних, а й таких, що
зберігають здоровיּя, тому що створюють сприятливий психологічний клімат. Вони
відповідають вимогам сьогоднішнього старшокласника, який прагне самовизначення,
самореалізації і самоствердження, поваги до своєї людської гідності. Якщо підвести риску, то можна сказати, що
наведені методичні прийоми допомагають не тільки вивчити хімію, а й розвинути
дитину як особистість, зміцнити її здоровיּя., а також застосовувати на уроках
біології.
|