Важливе місце в житті людини займає рідна мова. Адже мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу. Значення її дозволяє людині піднятися вище у своєму розвитку. Саме мова є найважливішим інструментом навчання. Завдяки мові ми можемо сприймати інформацію, накопичувати та передавати її. Тому найголовніше завдання учителя – це навчити любити рідну мову з дитинства, показати стежину до її вивчення. То ж саме над цим і працюють вчителі-філологи Мойсюк Н.Д., Генкул Р.Б., Сусак Л.І. Валякузьминської ЗОШ І-ІІ ступенів Волоківської ОТГ Глибоцького району.
У закладі освіти з 21 по 28 лютого 2020 року відбулися заходи у рамках Тижня української мови та літератури. Метою проведення Тижня було донести до учнів красу і багатство української мови та літератури; розвивати творчу уяву, пам'ять, усне мовлення, уміння працювати у команді; формувати та розвивати естетичний смак школярів; виховувати почуття пошани до скарбниці народної творчості, шанобливого ставлення до творчості українських письменників.
Тиждень було розпочато тематичною лінійкою, на якій Токар І.Б., заступник директора з НВР, ознайомила учнів та вчителів із основними заходами та запросила всіх до активності. У фойє закладу учнями було організовано фотозону, виставку висловів про мову та малюнків улюблених літературних героїв.
Педагоги-словесники із надзвичайним захопленням провели години спілкування на теми “Подорож країною мови”, “Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде”, “Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь”, “Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить…”, “Хотіла б я піснею стати”. Цьому відведено було особливу роль, адже набуті особистісні якості, пов’язані з мовленням, знання майстрів рідного слова забезпечують основу подальшого навчання, виховання школяра.
Котик Д.І., бібліотекарем школи, було організовано тематичні книжково-ілюстративні виставки найбільш актуальної літератури про українську словесність “Моє ти диво калинове, кохана материнська мово” та “Леся Українка – славна дочка українського народу”.
Яскраво та обізнано були проведені Мойсюк Н.Д. між учнями 8-го класу мовознавчий брифінг “Речення з однорідними членами: чи потрібні вони?” та літературний турнір “Дорогою ціною… здобути бажану волю” (за твором М. Коцюбинського).
Мовознавчий конкурс “Мова єднає всіх” між учнями 5 класу дали можливість Генкул Р.Б. розширити творчі можливості у дітей, сприяти розвитку розумових та мовленнєвих здібностей, проявити любов та повагу до творців літературної спадщини українського народу.
Круглий стіл “Складнопідрядні речення, які вони?”, під керівництвом Мойсюк Н.Д., сформував в учнів 9 класу вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їх будову, ставити питання від головної до підрядної частини, креслити схеми складнопідрядних речень.
Літературні дебати «Українська плеяда: Тарас Шевченко, Леся Українка та Ліна Костенко», під супроводом Сусак Л.І., мали на меті поглибити знання учнів про визначних митців українського слова та сприяти усвідомленню значення творчості поетів не тільки для української літератури, але й зарубіжної. Захід відбувся між командами «Кобзар» та «Плеяда». Учні 7-го класу виявили неабиякий інтерес до творчості митців, показали свою ерудованість щодо життєвого та творчого шляху майстрів слова, висвітлили проблемні питання та крізь призму дискусії змогли віднайти альтернативну відповідь.
Веб-подорож “Творчість Лесі Українки – видатне явище світової культури” розкрила геніальність, самобутність поетеси, виховував інтерес до творчої спадщини Лесі Українки, любов до художнього слова та почуття прекрасного.
Літературна дискусія “Творчість Емми Андієвської – магма, де фантастичне і реальне переплітаються” дала змогу учням 6 класу знайти ту ниточку, яка допоможе пізнати світ Емми Андієвської, в якому немає минулого, теперішнього і майбутнього.
Урок-мандрівка в казкову країну Прикметника дозволив семикласникам формувати вміння правильно й точно вживати прикметники у мовленні, створювати умови до прояву самостійності, розвитку творчих здібностей.
Літературна вітальня “Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини” (за твором Зірки Мензатюк “Таємниця козацької шаблі”) перенесла учнів 5 класу в історичне минуле України. Школярі відчули себе справжніми літературними мандрівниками.
Урок-екскурс «Прислівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» сприяв правильно використовувати прислівники в мовленні виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, розвивати увагу, пам’ять, творче і логічне мислення.
Лінгвістична гра «Вчіться складно говорити своїм рідним словом», на чолі Сусак Л.І., сприяла популяризації та поваги до рідної мови, дружби, згуртованості, бажання змагатись і перемагати у чесній грі.
Конкурс «Найграмотніший учень» (написання «диктанту єдності»), присвячений до Міжнародного дня рідної мови, який відзначають представники всіх націй і народностей світу, серед учнів 5-9 класів мав на меті розвивати мовленнєві здібності учнів та збагачувати словниковий запас школярів.
Під керівництвом Мойсюк Н.Д., учні 9 класу провели літературну платформу «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю», яка вкотре підкреслила, що Тарас Шевченко залишив один із найбільших слідів у світовій культурі.
Кожен із цих заходів довів, що виховання мовно-літературної культури, обізнаність та шанування творців літературної спадщини українського народу є дуже важливим фактором, як в особистих, так і колективних духовних взаєминах між людьми.
Учителі-філологи висловили щиру вдячність усім учасникам, учителям та адміністрації школи за допомогу в організації та проведенні запланованих заходів.
Учителі-філологи Валякузьминської ЗОШ І-ІІ ступенів
|