Питання організації та проведення зовнішнього незалежного оцінювання як інструмента об’єктивного оцінювання якості освіти випускників ЗНЗ обговорювалося під час обласної наради-семінару. Участь в семінарі брали: Оксана Палійчук, директор Департаменту освіти і науки, Тамара Богачик, заступник директора ІППО ЧО з науково-методичної роботи, працівники Групи моніторингу системи освіти, господарського обслуговування та аудиту установ області на чолі з її начальником – Світланою Прінько та методисти РМК(ММК) – відповідальні за зовнішнє незалежне оцінювання в місті чи районі.
Аналізуючи минулорічні результати проведення ЗНО, директор Департаменту зауважила, що успіх зовнішнього незалежного оцінювання полягає у виявлені реального рівня навчальних досягнень випускників шкіл. «Результати ЗНО відкривають нові можливості для визначення рівня викладання навчальних дисциплін в навчальних закладах. А також незалежне тестування це ще й оцінка роботи вчителя: його фахової компетентності, методичного рівня, вміння забезпечити якість знань школярів», – наголосила Оксана Михайлівна.
Минулого року, за оцінкою громадської мережі «ОПОРА», ЗНО в Чернівецькій області відбулося на достатньо високому рівні: з чітким дотриманням відповідних нормативно-правових та процедурних вимог. Цьогоріч тестування та державна підсумкова атестація проходитиме одночасно – у квітні місяці, тому потрібно ґрунтовно підготуватися та організувати проведення тестового оцінювання.
Нагальною потребою сучасної освіти є використання ЗНО як важливого показника для аналізу якості навчально-виховного процесу в старшій школі зокрема і всього періоду навчання в загальноосвітньому навчальному закладі в цілому. Як правильно аналізувати та використовувати результати ЗНО розповіла Світлана Прінько: «Оскільки якість освіти школярів залежить як від фахової підготовки кожного вчителя, так і від роботи педагогічного колективу, в кожному загальноосвітньому закладі повинна діяти чітка технологія, спрямована на конкретний реальний результат. Важливо, щоб адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів виробили певний алгоритм аналітичних кроків (етапів) щодо оцінки якості навчально-виховного процесу, використовуючи результати ЗНО».
Світланою Іванівною було запропоновано наступний алгоритм: І етап – детальний аналіз навчальних досягнень випускників за результатами ЗНО з кожного предмета; ІІ етап – аналіз результатів ЗНО з профільних предметів; ІІІ етап – вступ випускників до вищих навчальних закладів І-IVр.а.; ІV етап – аналіз результатів ЗНО учнів, які нагороджені золотими та срібними медалями(при можливості); V етап – проведення моніторингу щодо кількості випускників, які мають намір вступати до вищих навчальних закладів. Запропонований алгоритм аналітичних кроків щодо оцінки якості навчально-виховного процесу, використовуючи результати ЗНО, дасть можливість ґрунтовніше оцінити роботу загальноосвітнього навчального закладу. Для цього необхідно: проводити внутрішкільний моніторинг якості навчально-виховного процесу в закладі, використовуючи результати ЗНО; вивчати досягнення кожного випускника, будувати його індивідуальну траєкторію розвитку; аналізувати якість навчання в класах з поглибленим вивченням предметів; здійснювати щороку порівняльний аналіз організації навчально-виховного процесу, виявляти недоліки, приймати відповідні управлінські рішення.
Тамара Богачик окреслила методичні аспекти формування навчальної компетентності випускників у систему підготовки до ЗНО. «Методисти науково-методичних центрів суспільно-гуманітарних дисциплін, природничо-математичних дисциплін, іноземних мов та міжнародних відносин Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області проводять активну роботу щодо ознайомлення вчителів, викладачів та учнів з основними питаннями щодо підготовки до ЗНО-2015, зокрема: на серпневих інструктивно-методичних нарадах-семінарах обговорювалися питання ЗНО – проблеми та результативність під час написання тестів; на І-ІІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад будуть запропоновані типові завдання ЗНО; на курсах підвищення кваліфікації учителів внесено до навчального плану лекції та практичні заняття з методики підготовки учнів до ЗНО; надаються очні та онлайн-консультації для вчителів та учнів щодо підготовки до ЗНО з базових дисциплін», – зауважила Тамара Степанівна.
Загальні державні результати ЗНО у порівнянні міських та сільських шкіл показали, що абітурієнти, які закінчили сільські загальноосвітні навчальні заклади, продемонстрували значно нижчу якість освіти, ніж їхні міські однолітки. Частка абітурієнтів, що навчалися в сільських школах і показали результати в діапазоні від 100 до 150 балів, набагато більша, ніж випускників міських шкіл.
Метою органів управління освіти регіону має бути цілеспрямована робота над покращенням навчального процесу в загальноосвітніх закладах Чернівецької області. Однією із задач при досягненні цієї мети є запровадження якісної профільної освіти в старшій школі.
Вирішити проблеми профільної освіти в сільській школі покликаний освітній округ – добровільне об'єднання загальноосвітніх навчальних закладів різних форм власності з дошкільними, позашкільними й іншими навчальними закладами й установами.
Про психологічний супровід підготовки випускників до ЗНО розповіла завідувач НМЦ практичної психології і соціальної роботи ІППО ЧО Діана Романовська.
З нормативно-правовим забезпеченням проведення ЗНО-2015 ознайомила Любов Якименко, завідувач відділу тестових технологій та ЗНО Групи моніторингу системи освіти, господарського обслуговування та аудиту установ області. Любов Володимирівна звернула увагу на особливості проведення ЗНО-2015.
«Цьогоріч зовнішнє незалежне оцінювання розпочнеться в квітні та завершиться в липні 2015 року. Незалежне тестування з української мови та літератури всі випускники 2014/2015 н.р. будуть проходити у квітні. Результати визначатимуться на основі кількості балів, набраних за виконання завдань лише з української мови, які будуть зараховані за 12-бальною шкалою як ДПА.
З метою здійснення більш якісного відбору абітурієнтів тести з української мови та літератури, математики під час основної сесії будуть двох рівнів складності (базового та поглибленого).
Загальна кількість завдань з базового рівня з української мови та літератури – 58 (з української мови – 33; української літератури – 24 та власне висловлення), які аналогічні формату попередніх років.
На виконання роботи відведено – 150 хвилин (2,5 години).
Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання базового рівня – 104. Відповідні бали будуть переведені в шкалу від 100 до 200».
Наприкінці засідання було внесено ряд пропозиції щодо рекомендацій: провести обласні та районні майстер-класи вчителів, які підготували учнів що набрали максимальну кількість балів під час ЗНО; провести анонімний моніторинг учнів щодо успішності підготовки до ЗНО без репетиторства та провести моніторинг медалістів щодо якості знань.
|