ІСТОРІЯ І СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧІ
КУРСИ
Профільне навчання в
оновленій 11-річній школі здійснюється у
10-11 класах за програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки, молоді
та спорту України і розміщеними на сайті
МОНМС України.http://www.mon.gov.ua/
Нагадуємо, що поглиблене
вивчення історії розпочинається у 8 класі і рекомендуємо застосовувати його
перш за все до історії України.
Орієнтовне навчально-тематичне
планування поглибленого вивчення
історії України у 8 та 9 класах (по 140
год. у кожному з класів) розміщені на сайті Інституту післядипломної
педагогічної освіти Чернівецької області
У
розрізі класів та курсів за вибором історичного та суспільствознавчого
спрямування, які можна викладати за рахунок варіативної складової навчальних
планів у 2012/2013 навчальному році рекомендуємо:
Курси
за вибором, які мають програми,
затверджені
Міністерством освіти і науки, молоді та спорту
України:
№
|
Назва курсу за вибором
|
Автори
|
Кількість годин
|
1
|
Міжнародні
відносини у другій половині ХХ століття (11 кл.)
|
Ю.Василюк,
М.Семкіяш, В.Островський
|
17
|
2
|
Видатні постаті
України кінця XVI-XVIII
ст., 8 клас
|
Н.Лівун,
В.Островський
|
35
|
3
|
Видатні постаті
України кінця XVIII-початку ХХ століть, 9 клас
|
Н.Лівун,
В.Космірак, В.Островський
|
35
|
4
|
Спеціальні
(допоміжні) історичні дисципліни, 10-11 клас
|
Ю.Василюк,
В.Островський
|
35
|
5
|
Міфологія Стародавнього
світу, 6 кл.
|
І.Нікітіна
|
35
|
6
|
Спецкурс
«Трипільська протоцивілізація»
|
М.Відейко
|
17
|
7
|
Історія
українського кінематографа ХХ ст.
(10-11 кл.)
|
А.Приходько
|
35
|
8
|
Досліджуємо
історію України (10-11 кл.)
|
Ю.Малієнко
|
35
|
9
|
Українське
відродження у ХХ ст. (10-11 кл.)
|
Т.Мацейків
|
35
|
10
|
Історія України
першої половини ХХ ст. в особах (10-11 кл.)
|
Т.Чубукова
|
35
|
11
|
Історія
української культури (10-11 кл.)
|
В.Власов
|
35
|
12
|
Видатні постаті
України (10-11 кл.)
|
І.Гирич
|
|
13
|
Українська
культура середини XVI-ХІХ століть, 8-9 кл.
|
С.Загребельна
|
35
|
15
|
Основи
християнської етики
(5-11 класи)
|
Авт.кол-в під
кер. Жуковського В.М.
|
по 35 год. у кожному з класів осн. і старшої
школи
|
16
|
Основихристиянської
етики: досліджуючи Євангеліє від Івана
|
Авт.. кол-в
Горбачова Л.І., Одинак М.М.
Федорак В.Ф.
|
5-11 кл., по 35 год. у кожному класі основної і
старшої школи
|
Стосовно курсів
духовно-морального спрямування, якими є курси з основ християнської
етики та моралі, ми
наголошуємо на двох моментах. Перше – це
світські курси, а не основи Закону Божого
того чи іншого конфесійного
спрямування. Друге – ці курси можуть викладатися у школах лише за згодою батьків, що
виражається у формі письмової заяви.
Серед курсів недержавного компонента, які ми рекомендуємо вивчати, є історико-краєзнавчі курси. Затверджена Міністерством освіти і науки, молоді та
спорту нова програма шкільного
курсу Історії Чернівецької області в
обсязі 70 годин для 7-11 класів. Її структура передбачає вивчення історії
земель, що нині складають Чернівецьку область від найдавніших часів до наших днів. У тому числі у старшій школі –
з 1900 до 2010 рік. Крім того,
затверджена нова програма курсу «Оповідання з історії рідного краю» для 5
класу.
У зв’язку з вищевикладеним втратили чинність
програми з історії Північної Бессарабії, зміст яких включений до програми з
історії Чернівецької області.
Рекомендуємо вивчати за рахунок недержавного компоненту і курс «Історія
нашого району (міста)» в обсязі 17 год. Серед курсів краєзнавчого змісту, які
ми рекомендуємо вивчати, і курс «Основи
археології Буковини» в обсязі 17 год. Підготовлений посібник: С.В.
Пивоваров, В.Ф. Федорак «Основи
археології Буковини (шкільний
курс)». Курс можна викладати у 7-11 класах суспільно-гуманітарного профілю як
спецкурс, або факультатив в класах інших профілів.
У школах з
румунською мовою навчання можна викладати курс
«Історія румунського народу» за авторською програмою Ворника А.С.
в обсязі 35-140 год. Окрім програми, є
посібник «Оповідання з історії румунського народу» (Авт.-упор. Н.В.Шапка,
Ф.А.Шапка), виданий румунською та українською мовами.
Спецкурс «Історія
і культура єврейського народу», «Катастрофа
європейського єврейства у роки другої світової війни», що вивчаються у школі № 41
м. Чернівців з поглибленим вивченням єврейського етнокультурного елементу або
їхні фрагменти можна використовувати/викладати і в інших навчальних закладах області.
У
контексті нарощування навчально-матеріальної та методичної бази
викладання та у зв’язку з проведенням конкурсу кабінетів навчальних дисциплін суспільно-гуманітарного спрямування,
рекомендуємо обладнувати у навчальних закладах кабінети курсів недержавного компоненту цього профілю.
В. Федорак, методист ІППОЧО
|