Кожного року державні органи влади проводять різноманітні конкурси для освітян. Свою лепту у проведення конкурсів вносять бізнес-структури. Мета майже в усіх одна – допомогти педагогам запроваджувати інновації.
Як учителю зорієнтуватись у бурхливому потоці конкурсів й головне – взяти участь у них результативно, тобто перемогти? Із цим запитанням ми звернулись до Артура Кочаряна, керівника Департаменту з питань ІКТ Новопечерської школи.
Пане Артуре, ви три роки поспіль брали активну участь в організації та проведенні всеукраїнського конкурсу Microsoft «Учитель-новатор». Що би ви порадили вчителям, які хочуть взяти участь у таких конкурсах?
По-перше, варто визначитися з метою участі. Вистачить поставити собі запитання, для чого ви берете участь у конкурсі? Якщо мотивація – адміністрація, що просить взяти участь, – таким буде й результат. Це звучатиме прагматично, але варто знати «ціну питання». Учитель витрачає час на підготовку своєї роботи на конкурс, а що може отримати в разі перемоги? Якщо мова йде про чергове оголошення подяки або вручення сертифіката, я б особисто не хотів брати участь. Якщо ціна питання (часу, який витрачає учитель, додаткових ресурсів та інше) того варта – обов'язково спробуйте свої сили.
А якою може бути ціна питання?
Усе залежить від конкурсу, від його призового фонду. Якщо йдеться про попередні конкурси Microsoft «Учитель-новатор», то це були ноутбуки персонально для переможців, техніка для навчального закладу, а також участь у міжнародних форумах. Гадаю, це дуже добра мотивація.
Іноді вчителі скаржаться на необ'єктивність журі. Як ви вирішували подібні питання?
Такий світ: ображені, на жаль, будуть завжди. Важливо, щоби організатори зробили прозорим сам процес оцінювання конкурсних робіт: повинні бути відомими чіткі критерії, показники та індикатори для визначення переможців. Крім того, варто завжди залучати тільки фахівців високого рівня, практиків, які знаються на даному питанні. З досвіду зазначу: у переважній більшості всі питання необ'єктивності роботи журі вирішувались одразу після констатації для учасника невідповідності його роботи зазначеним у положенні конкурсу критеріям.
Зараз стартував уже ХІ всеукраїнський конкурс Microsoft «Учитель-новатор». Які поради ви б дали тим учасникам, які хочуть стати переможцями?
Хороше запитання. Насправді все досить просто. Порад буде кілька, але важливо дотримуватись їх усіх.
По-перше, уважно читаємо Положення конкурсу. Саме уважне ознайомлення з цим документом дозволить учаснику зрозуміти, що саме хоче побачити та очікує організатор конкурсу. Наприклад, не варто подавати конкурсну роботу про патріотичне виховання на конкурс, де організатор очікує роботи екологічного спрямування; звісно, учасник може подати свою роботу, і ця робота може бути дуже хорошою, але в даному конкурсі вона стовідсотково не потрапить у переможці.
По-друге, знову уважно читаємо Положення конкурсу. Якщо з темою ви вже визначились і зрозуміли, який напрям треба вибрати, відтак головним стає її оформлення. З досвіду зазначу, що не завжди учасники дотримуються правил оформлення робіт.
Наприклад, у конкурсі «Учитель-новатор» завжди був шаблон, який треба було заповнювати, просто заповнити відповідні поля. Типові помилки, які робили вчителі: роботу готували за власним шаблоном, який докорінно відрізнявся від обов'язкового; змінювали в шаблоні поля; до шаблону додавали свої сторінки. Учасник, який хоче отримати перемогу, повинен правильно оформити свою роботу. Не варто щось змінювати та додавати. Якщо учасник уважає за потрібне додати ще 5 відеофільмів по 20 хвилин кожний – будь ласка, але в окремому файлі.
Треба просто стати на місце організаторів і членів журі. Шаблони (аплікаційні форми) саме тому й розробляються, щоби за мінімум часу члени журі змогли зорієнтуватись у великій кількості матеріалів. На даному етапі нелогічно буде витрачати час на роботи, які просто не відповідають вимогам оформлення. Якщо вчитель не може викласти саму суть своєї роботи, так звану «родзинку» свого матеріалу, у кількох реченнях, то, можливо, ще зарано брати участь у конкурсах і варто над собою попрацювати.
По-третє, знову Положення. Наразі мова йде про зміст самої роботи. Дізнайтеся, що саме хоче побачити організатор конкурсу у вашій роботі. Це ретельно прописано в меті, завданнях конкурсу та критеріях оцінювання робіт. Сам організатор уже зазначив свої очікування. І якщо це очікування – використання технологій Microsoft у навчальному процесі, то не варто подавати на конкурс роботи іншого спрямування. Ці роботи, повторюю, можуть бути красивими, цікавими та суспільно значущими. Проте для даного конкурсу вони будуть неактуальними, краще знайти інші конкурси й подавати роботу туди.
Окремо хочу зосередитись на показниках результативності вашої роботи. Ваша робота повинна бути не тільки оригінальною й відповідати очікуванням організаторів, а й мати практичне значення. Ну провів учитель один раз добрий урок – і що змінилось? Це була разова акція чи ця система змінює учнів, покращує освіту, щось інше? В ідеалі треба показати практичне значення, не треба прописувати типові кліше на зразок «Учні отримали навички використання сучасних ІКТ?». У журі одразу виникне кілька запитань: які учні, скільки учнів, які навички, з яких саме ІКТ отримали і що далі? Треба показати конкретну користь від використання даної технології для конкретної аудиторії. І не забуваємо про кількісні та якісні показники.
...
Читати далі - тисни тут