Шкільна адаптація розуміється як пристосування дитини до нової системи соціальних умов, нових відносин, вимог, видів діяльності, режиму життєдіяльності.
03 жовтня в Купському НВК №2 практичним психологом Богданюк Міхаєлою Костянтинівною було проведено моніторингове дослідження адаптації учнів 1-х , 5-х та 10-х класів до умов навчання в школі.
Для дослідження процесу адаптації школярів було використано ряд методик .
Для того щоби процес адаптації учнів проходив більш ефективно, необхідно:
- Здійснювати індивідуальний підхід до учня та його можливостей, щоб не послабити нервову систему, не занизити самооцінку й мотивацію до засвоєння знань.
- Допомагати учням розвивати та реалізувати здібності.
- Сприяти формуванню в них пізнавальної мотивації.
- Сприяти формуванню стійких цінностей та ідеалів.
Вчителям у роботі з першокласниками слід акцентувати увагу на:
- створенні належних умов, комфортного середовища для учнів;
- використанні методів, форм навчання, що відповідають психофізіологічним особливостям розвитку молодшого школяра;
- налагодженні довірливих стосунків з дітьми;
- під час навчального процесу намагатися повністю керувати увагою учнів, з метою розвитку інтересу до навчальної діяльності проводити уроки з використанням ігрових форм та методів роботи;
- необхідно запобігати перенавантаженню дітей, використовуючи під час уроків фізкультхвилинки, хвилинки відпочинку, музичні паузи;
- під час уроків використовувати вправи, ігри, завдання на розвиток уваги, дрібної моторики рук;
- проводити уроки в нестандартній формі (наприклад, спільний пошук необхідного рішення замість традиційного пояснення, що дозволяє дітям бути не пасивними слухачами, а активними співавторами вчителя і т.д.);
- учнів, які відчувають труднощі в адаптації необхідно посадити ближче до вчительського столу, так, щоб вони не відволікали інших учнів, але щоб у разі виникнення труднощів учитель міг вчасно прийти на допомогу.
Пам’ятка батькам першокласника
- Підтримайте в дитині його прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в його шкільних справах і турботах, серйозне відношення до його перших досягнень і можливих труднощів допоможуть першокласникові підтвердити значущість його нового положення і діяльності.
- Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими він зустрівся в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.
- Ваш малюк прийшов у школу, щоб вчитися. Коли людина вчиться, у нього може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку.
- Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.
- Не пропускайте труднощів, які можуть виникнути у дитини на початковому етапі навчання в школі. Якщо у першокласника, наприклад, є логопедичні проблеми, постарайтеся впоратися з ними на першому році навчання.
- Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов'язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам'ятайте, що похвала та емоційна підтримка ("Молодець!", "Ти так добре впорався!") здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.
- Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.
- Зі вступом до школи в житті вашого малюка з'явилася людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.
- Навчання - це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно міняє життя дитини, але не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.
Рекомендації вчителям щодо роботи з учнями 5 класів:
- Розвивати у учнів почуття колективізму, ставити їх в умови де без підтримки однокласників важко обійтись.
- Звернути особливу увагу на тих учнів, яких не сприймає більшість класу.
- Особливу увагу приділити тим учням, що швидко стомлюються, втрачають здатність продуктивно працювати.
Для успішної адаптації першокласників батькам необхідно:
- До найдрібніших деталей продумати розпорядок дня школяра з метою збереження нормальної його працездатності.
- Не перенавантажувати дитину великою кількістю гуртків.
- Навчити дитину правильно відпочивати.
- Допомагати у підготовці домашніх завдань (Але не виконувати їх замість дитини!).
- Навчити дитину готуватися до уроків, складати портфель.
- Зустрічаючи дитину зі школи, розпитайте її, як пройшов день. Поцікавтеся, що вона робила.
- Забезпечити психологічну розрядку. Найбільш доцільними засобами психологічного захисту для учнів молодшого шкільного віку є фізичні навантаження (заняття спортом, виконання певних доручень вдома), домашній затишок, спілкування з тваринами, відпочинок на природі, позитивні емоції.
- Ні в якому разі не займатися «виховною роботою» в поганому настрої! Необхідно чітко визначити, що батьки хочуть від дитини, пояснити їй, що вона робить не так.
- Завжди підтримуйте та підбадьорюйте дитину, вірте у її сили.
- Не забувайте говорити дитині про те, як сильно ви її любите.
|