У середу, 25.10.2017р. на базі конференц - зали РМЦ відбулося теоретичне засідання РМО працівників ПС, яке працювало над проблемою: ««Попередження проявів суїцидальної поведінки в учнівському середовищі». Дана тема являється надзвичайно актуальною, а також рекомендованою Чернівецьким НМЦОІППО, центром практичної психології та соціальної роботи у 2017-2018н.р., тому потребує застосування нових методичних прийомів, розробок, форм і методів практичної, індивідуальної та групової форм роботи.
Найвищою соціальною цінністю держави є людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканість та її безпека (стаття 3 Конституції України). Проте соціальні негаразди, які є зараз в суспільстві, призвели до збільшення числа самогубств (майже на 50% протягом останніх десяти років). Зростає кількість суїцидів серед неповнолітніх та молоді у світі. Частота самогубств серед молоді має майже епідемічні масштаби – щодня більше 1000 молодих людей у світі намагаються здійснити суїцид. Найбільша частота суїцидів - у віці 15-24 років. За останні 40 років самогубства дітей 8 – 14 років зросли у 8 разів.
Згідно проведеної роботи, яка була висвітлена на засіданні РМО, психологами та соціальними педагогами, була розроблена система психологічного супроводу щодо профілактики суїциду:
- Виявлення в учнів суїцидальних намірів шляхом опитування, інтерв’ювання, спостереження, проведення діагностичних методик з виявлення депресії, міжособистісних конфліктів, гострих стресових реакцій та розчарувань, деривації базових потреб та ін. При найменших підозрах проконсультуватися з методистом РМК/ММК або із фахівцем НМЦППСР ІППОЧО.
- Проведення навчальних семінарів-тренінгів з педагогами з метою роз’яснення основних причин, ознак суїцидальної поведінки підлітків та оволодіння практичними методами формування цінності життя на виховних годинах.
- Проведення просвіти і тренінгового навчання батьків щодо виявлення ознак суїцидальної поведінки дітей методом спостереження та оволодіння навичками довірливого, підтримуючого спілкування.
- Організація системи профілактичної роботи з учнями із формування морально-ціннісної сфери взагалі, цінності життя зокрема на виховних годинах, позакласних заходах, «годинах психолога», при проведенні тренінгових занять за просвітницько-профілактичними програмами.
- Впровадження у навчальних закладах тренінгових виховних та профілактичних програм для учнів 7-11 класів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», «Дорослішай на здоров’я», «Психологія особистості» та ін. Проведення діагностично-корекційної технології-гри «Мої цінності», програми тренінгових занять «Життя-найвища цінність». Усі перераховані програми розміщені на сайті ІППОЧО / сторінка науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи. Наприклад, перші теми тренінгового курсу «Дорослішай на здоров’я» якнайкраще підходять для формування цінності життя у підлітків, розуміння природи і феномену «людини».
6. Проведення на «годинах психолога» тренінгових занять з учнями: «Навчання технікам керування емоціями, зняття м’язового й емоційного напруження»; «Навчання конструктивних поведінкових реакцій у проблемних ситуаціях (тренінг проблемно-вирішальної поведінки)»; «Розвиток позитивної самооцінки та цінності особистості», «Психологічні техніки особистісного зростання».
7. При потребі – переадресування суїцидальної справи спеціалістам медичного профілю.
Отже, основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників: вихованців, учнів, батьків та педагогічних працівників.
Методист РМЦ А.І. Колесник
|