Планування, організація
та проведення навчально-виховної роботи з дітьми 5-річного віку здійснюється відповідно
до вимог Базового компонента дошкільної освіти України, Базової програми
розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» та програмою «Впевнений старт».
В організацію
навчально-виховної роботи з дітьми 5-річного віку обов’язково включається наступні
види дитячої діяльності:
·
ігрова – шляхом проведення дидактичних, рухливих,
будівельно-конструктивних, ігор-драматизацій тощо;
·
навчально-пізнавальної – через заняття, а також гурткову,
індивідуальну роботу, спостереження та екскурсії, пізнавально-розвивальні
бесіди, дидактичні ігри, елементарні досліди й дитяче експериментування у
повсякденному житті;
·
трудової – у формі індивідуальних
і групових трудових доручень, чергувань, колективної праці та ін.;
·
комунікативно-мовленнєвої – за допомогою
спеціальних мовленнєвих занять, бесід, розмов на особистісні та спільні теми,
створення й розв’язання певних ситуацій спілкування, індивідуальної роботи у
повсякденному життя, цілеспрямованого залучення дітей до спілкування під час всіх форм організації
життєдіяльності;
·
художньої – через заняття з
художньої праці, образотворчої, музичної, літературної діяльності та розваги,
свята, гуртки художньо-естетичного циклу, індивідуальну роботу та ін.;
·
рухової – шляхом залучення до
участі у заняттях з фізичної культури, плавання, музики, спортивних секцій та
хореографічних гуртків, різних форм організації дитячої праці, рухливих ігор у
повсякденному житті, фізкультурних свят,
розваг, походів, ранкової гімнастики та
гімнастики після денного сну, фізкультурних хвилинок, пауз та ін.
З метою унормування
організованої навчально-пізнавальної діяльності, надання їй планового характеру
та узгодження із загальним розпорядком дня варто розробити для різних вікових
груп орієнтовний розпорядок проведення
занять – тижневий перелік занять із різних змістових напрямів дошкільної
освіти.
Особливої уваги
потребують діти 5-річного віку, які
перебувають у різновіковій групі.
З метою створення
оптимальних умов для формування життєвої компетентності дітей п’ятирічного віку
в умовах різновікового колективу пропонуємо кілька форм та прийомів організації
педагогічної роботи:
послідовна – організація та
проведення певного виду життєдіяльності для кожної вікової підгрупи здійснюється
окремо й розведена в часі;
одночасна – організація та проведення певного виду
життєдіяльності для кожної вікової підгрупи здійснюється одночасно;
паралельна – кожна підгрупа дітей
одночасно, проте окремо одна від одної, залучена до різних видів діяльності з
різним змістом; форми, послідовність і способи використання ігрового,
дидактичного матеріалів, посібників – різні. Завершує свою діяльність кожна підгрупа
в різний час;
·
тематично об'єднана – організовується
тематично
однакова діяльність дошкільників, але з різними програмовими завданнями для
вікових підгруп, що може час від часу переплітатися.
Перелік запропонованих
форм організації педагогічної роботи не виключає їх комбінування, доповнення на
розсуд вихователя.
Під час організації
навчально-пізнавальної діяльності дітей у різновікових групах рекомендуємо проводити
як спільні заняття для дітей всіх вікових підгруп, так і окремі заняття з
кожною віковою підгрупою.
У роботі з
дітьми варто використовувати міні-заняття.
Міні-заняття
може бути:
•
спланованим, спонтанним (не запланованим заздалегідь, без попередньої
підготовки), ситуативним;
• фіксованим
у часі або ж його тривалість може визначатися інтересами і бажаннями дітей;
•
індивідуальним, груповим, фронтальним;
•
ініційованим дітьми чи педагогом;
•
синтезованим за видами (розповідання казок, розігрування сюжетів фольклорних
форм, описування емоційного змісту ситуації спілкування дійових осіб, характеру
персонажів);
•
варійованим у змінності видів діяльності: ігрової, пізнавальної, музичної,
театральної, спілкування тощо.
Важливою умовою розвитку
дітей старшого дошкільного віку є залучення батьків до навчально-виховного
процесу. Реалізація даного напряму роботи здійснюється через індивідуальні,
групові та колективні форми роботи. До індивідуальних та групових форм роботи
відносяться бесіди, консультації, відвідування сім’ї дитини, залучення батьків
до виховної роботи в групі, доручення та ін. Колективні форми роботи – це
батьківські збори, диспути, конференції, відкриті заняття, зустрічі за «круглим
столом», семінари-практикуми, «дні відкритих дверей» тощо.
Таким чином, незалежно від того, де
здобуватиме дошкільну освіту дитина п’ятирічного віку завдання освітян області
створити сприятливі, комфортні умови для розвитку особисті дошкільника,
формування в неї цілісної та реалістичної картини світу, ціннісного ставлення
до природи, культури, людей, самої себе; сприяти становленню основ
компетентності малюка.
|