ГЕОГРаФІЯ
Навчальна програма
для учнів 6–9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Вступ. Навчальна програма з географії для базової шкільної освіти розроблена
на основі положень Державного стандарту, затвердженого постановою Кабінету
міністрів України від 23 листопада 2011 р. «Про затвердження державного
стандарту базової і повної загальної освіти середньої освіти», згідно з яким
шкільна географія є складовою освітньої галузі «Природознавство».
Пріоритетною метою вивчення
географії в основній школі є формування у школярів географічної картини світу. Загальноосвітня
цінність географії полягає у формуванні світоглядного розуміння природи Землі,
її географічної оболонки як природного та природно-техногенного середовища, в
якому існує людина. Шкільна географічна освіта спрямована на формування в учнів
просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено
орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних та екологічних
подіях, що відбуваються у державі та світі.
Географія є не тільки
джерелом нових відомостей про Землю, а й основою для формування гуманістичного
світогляду, виховання дбайливих господарів, любові до рідного краю, набуття
умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в
ньому.
При цьому
географічна освіта в основній школі спрямована на досягнення таких головних
завдань:
·
засвоєння
знань про основні географічні поняття, закономірності розвитку, взаємозв’язків
у природи, розміщення населення і господарства на різних територіях, формування
материків, океанів та їх частин у відповідності з природними та соціально-економічними
чинниками; природу, населення і господарство України; економічну і соціальну географію
світу; природокористування та навколишнє середовище;
·
оволодіння
уміннями використовувати різні
джерела географічної інформації – картографічні, статистичні, геоінформаційні
технології для пошуку, інтерпретації та демонстрації різноманітних географічних
даних і формування в учнів на цій основі однієї з ключових компетенцій –
інформаційної; застосовувати
географічні знання для пояснення та оцінки географічних процесів і явищ;
·
розвиток
пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі
географічних спостережень, розв’язання проблемних завдань, самостійного набуття
нових знань з географії;
·
формування
здатності і готовності використовувати географічні знання та вміння у
повсякденному житті для: адекватної соціально-відповідальної поведінки в
навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на
певній території; самостійного оцінювання рівня впливу людини на природу, безпеки
довкілля як сфери життєдіяльності людини; розв’язання конкретних практичних
завдань;
·
виховання
екологічної культури, любові до свого народу, місцевості проживання, справжніх
патріотів своєї держави, толерантного ставлення до інших народів, поваги до
природних і культурних цінностей різних регіонів та країн світу.
Структура і
зміст навчальної програми. Структура і зміст програми з географії ґрунтується
на принципах неперервності й наступності шкільної географічної освіти, її
інтеграції на основі внутрішньопредметних зв’язків, гуманізації, гуманітаризації,
урахування вікових можливостей учнів, практичної спрямованості.
У програмі дістали відображення
наскрізні для шкільної географії змістові лінії, зазначені в Державному стандарті
базової середньої освіти: «Географія – система
наук про природу, населення і господарство», «Географічний простір», «Регіональні
географічні системи», «Географічні аспекти взаємодії людини і природи». Змістові лінії сприяють інтеграції
шкільного предмета під єдиною назвою «Географія», що представлений як
традиційними, так і новими курсами. Зокрема це: «Загальна географія» у 6-му
класі, «Географія материків та океанів» – у 7-му, «Географія України: природа,
населення, господарство» – у 8-му, «Економічна і соціальна географія світу» – у
9-му класі. У кожному курсі збільшена кількість резервних годин до 6, що при форс-мажорних
обставинах сприятиме виконанню програми. До кожного курсу пропонуються
практичні роботи, з яких дві на півроку оцінюються обов’язково. Крім того,
наводяться теми наукових досліджень (у пояснювальній записці щодо окремих
курсів вони називаються також творчими завданнями). Мета наукових географічних досліджень
– дати пояснення науковим явищам, процесам, що відбуваються у природі та
суспільстві. Проте учні не повинні формулювати або перевіряти фундаментальні
теорії. Вони мають продемонструвати вміння та навички, пов’язані з такими
головними аспектами процесу наукового дослідження, як виділення проблемних
питань та гіпотез, планування дослідження, представлення, аналіз і тлумачення
даних, встановлення причинно-наслідкових зв’язків та формулювання висновків. Організація
таких досліджень може бути як груповою, так й індивідуальною, виконуватися
учнями за їх власним бажанням. Для презентацій своїх досліджень варто
пропонувати учням використовувати прості схеми, діаграми, розрахунки, міні-проекти,
есе.
У правій частині програми до кожного курсу зазначено
вимоги до рівня засвоєння учнями ключових географічних та загальнонавчальних
компетенцій – знань та умінь. Крім того, наведено базовий мінімум географічної
номенклатури.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів з географії здійснюється з урахуванням їхніх
індивідуальних особливостей і передбачає диференційований підхід щодо його
організації. Критерієм оцінки роботи учнів є не стільки обсяг навчального
матеріалу, що залишився в пам’яті, скільки вміння його аналізувати,
узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, використовувати в
життєвих ситуаціях, самостійно здобувати знання.
Окремі елементи географічних знань учні отримують у
початковій школі в курсі «Я і Україна». Поглиблення цих знань відбувається в
5-му класі під час вивчення пропедевтичного курсу «Природознавство», в якому на
доступному для учнів рівні формуються початкові уявлення про Всесвіт, Землю як
планету Сонячної системи, про геосфери та складові середовища життя людини.
(Програма в завантаженому файлі. Для того, щоб отримати
доступ до завантаження – увійдіть або зареєструйтесь на сайті як користувач)
|