П'ятниця, 26.04.2024, 08:48















Ви увійшли як Гість
Група "Гості"RSS
Освітній простір Глибоччини


          Головна           Діяльність районного методичного центру          Мій профіль          Вихід
Вхід на сайт

Наше планування
ЗНО 2019-2020
Олімпіади 2020
Закон "Про освіту"
Дошкільна освіта
Ліцензування
Категорії розділу
Зовнішнє незалежне оцінювання 2018 [143]
Методична робота [207]
Дошкільна освіта [72]
Позашкільна освіта [33]
Виховна робота [106]
Психологічна служба [74]
Державна підсумкова атестація навчальних досягнень учнів [24]
Атестаційна експертиза закладів освіти району [13]
Атестація педагогічних кадрів [20]
Підготовка до нового навчального року та до осінньо-зимового періоду [45]
Всеукраїнські олімпіади [311]
Юна еліта Глибоччини. Робота з обдарованими дітьми [91]
Оздоровленя учнів, проведення екскурсій, навчальної практики [28]
Кадрова робота [18]
Інформатизація та компютеризація освітніх закладів [40]
Охорона праці та безпека життєдіяльності, дитячий травматизм [25]
Організація підвозу учасників навчально-виховного процесу [10]
Цивільний захист [5]
Педагогічна скарбничка, майстерня новаторства [59]
Психолого-медико-педагогічна консультація [15]
Діяльність освітніх округів [8]
Профілактика злочинності та насильства в сім’ї [9]
"Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття". [4]
Заходи щодо вшанування в 2014 році ювілею Т.Г. Шевченка
2016 рік в Україні Рік англійської мови [3]
2016 рік в Україні оголошено Роком англійської мови
Стратегія виховання особистості в системі освіти Глибоцького району на 2016-2025 роки [3]
Олімпіади 2018 [91]
Вчитель року - 2018 [6]
Закон України "Про освіту" [8]
Фінансова діяльність управління [20]
Літній мовний табір [16]
Підсумки 2018 - 2019 рр. [42]
Меню сайту
Крилаті вислови
На сайті працюють

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
На сайті працювали
Вік сайту
Команда сайту
Головна » Файли » Напрямки роботи » Методична робота

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОСНОВНИХ НАПРЯМКІВ ДІЯЛЬНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ГЛИБОЦЬКОГО РАЙОНУ у 2016– 2017 н.р.
19.08.2016, 14:33

Нагадую, що Психологічна служба системи освіти діє відповідно до статей 21, 22 Закону України «Про освіту» (ст. 21 «Психологічна служба системи освіти»; ст.22 «Соціально-педагогічний патронаж») та нової редакції Положення про психологічну службу системи освіти України (затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.09 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07.2009 р. за №687/16703), Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року (наказ МОНУ від 06.08.2013 № 1106), а також Етичного кодексу психолога, прийнятого на  І Установчому з’їзді Товариства психологів України 20 грудня 1990 року в м. Києві.

Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників: вихованців, учнів, батьків та педагогічних працівників.

Головне завдання – допомогти кожному учневі, дитині, розвивати самопізнання, самоактуалізацію, самовизначення, сформувати загальну культуру та життєдіяльність, яка дає можливість проектувати власний життєвий шлях.

 Ключове  завдання працівників психологічної служби Глибоцького району у 2016-2017 н.р. – це збереження психологічного здоров’я дітей та психологічне забезпечення підвищення ефективності педагогічного процесу в цілому.

Ці завдання, згідно рекомендацій НМЦ ОІППО практичної психології та соціальної роботи, а також методиста РМЦ Глибоцького управління освіти А.І. Колесник, рекомендують реалізувати через використання та впровадження в навчальний простір району  таких форм роботи, як:

  • психологічне розвантаження (релаксаційні вправи, психологічно-розвантажувальні маршрути, аутотренінги, дихальну гімнастику і т.ін.);
  • розвиток стресостійкості, використання внутрішніх ресурсів та механізмів емоційної та психологічної саморегуляції. Систематичного проведення корекційно-розвивальної та профілактичної, реабілітаційної роботи:
  • розвиток психологічної компетентності педагогів та батьків. Нагадую, про щорічне проведення психологічних мінімумів, для педагогів усіх паралелей, з метою подальшої роботи щодо виявлення прогалин у знаннях з практичної психології та соціальної роботи. Набір психодіагностичного інструментарію буде надісланий до 25.08.2016р.

У відповідності до отриманих результатів, необхідно організувати індивідуальну та групову роботу з педагогами, провести семінари-практикуми, тренінгові заняття, які спрямовані на підвищення  рівня психологічних знань.

 Провести психологічний мінімум та узагальнені матеріали подати в РМЦ для Колесник А.І. до 15.09.2016р. згідно форми, яка буде Вам запрпонована.

Наголошую, що з вересня 2016р. усім працівникам психологічної служби обов’язково необхідно відображати свою діяльність в оновлених формах документації, згідно листа МОНУ від 17.09.2015р.№1/9-442 «Про оптимізацію діяльності працівників психологічної служби», а саме, плані роботи, графіку роботи, журналі щоденного обліку роботи (який необхідно обов’яково замовити до 13.08.2016н.р), протоколах індивідуальних консультацій, діагностичних обстежень (групових і індивідуальних), а також протоколах психологічного аналізу уроків (які відвідуються згідно запиту від адміністрації закладу). Крім вищезазначеної документації психологи та соціальні педагоги оформляють та ведуть індивідуальні плани супроводу (див. дод. №5) і індивідуальні картки психолого-педагогічного супроводу дітей з сімей, які потрапили у складні життєві обставини;  з  багатодітних та малозабезпечених сімей, дітей трудових мігрантів; дітей, які перебувають на внутрішкільному обліку; дітей батьки яких були учасниками АТО, дітей переселенців, біженців тощо (див. дод. 1,2,3,4).Працівникам психологічної служби необхідно обрати одну із запропонованих карток. Психологи ДНЗ обирають і заповнюють картку №4.

 Соціальні педагоги ведуть соціальні паспорти класів та актів оцінки потреб дитини та сім’ї, актів обстеження житлово-побутових умов проживання дітей.

Для успішної реалізації поставлених перед собою трудових задач, рекомендую розділити робочий час наступним чином: 20 год. на тиждень відводити на роботу з дітьми (учнями),  10 год – з педагогами і 10 з батьками.

Аналізуючи статистичні дані про роботу працівників психологічної служби за 2015-2016 н.р., рекомендую посилити практичну діяльність з учнями щодо подолання та профілактики проявів дезадаптації серед учнів 1-х, 5-х та 10-х класів. Необхідно проводити моніторинг щодо адаптації учнів до навчання в школі учнів 1-х, 5-х класів ( двічі на рік до 20 жовтня та до 25 квітня).

Для роботи з учнями 10-го кл., рекомендую використовувати методики К.Роджерса Р.Даймонда,, багатошкальний опитувальник дитячої тривожності (БОТД) і т.ін., які можна завантажити на сайті ОІППОЧО, закладка «Психодіагностичний та корекційний інструментарій».

Визначивши за допомогою діагностики рівні адаптації, психолог переходить до подальшої роботи:

  1. діти з середнім рівнем адаптації (учителям і батькам надаються рекомендації щодо подальшої роботи з учнями);
  2. діти з низьким рівнем адаптації (зараховуються до корекційно-розвивальних груп. Для батьків і педагогів проводяться індивідуальні консультаціїз метою обєднання зусиль для надання допомоги в подоланні труднощів.

    Після проведення даних досліджень необхідно подати дані в управління освіти, методисту-психологу в паперовому та електронному варіантах, з аналізом результатів та порівняльною характеристикою за минулий рік, а також на батьківських зборах та на педрадах звітувати перед педагогами та батьками з метою ознайомлення їх з отриманими результатами даного моніторингу.  Постійно розробляти рекомендації для педагогів та для батьків з метою профілактики виникнення певних проблем в поведінці шкільної молоді.

Детальні методичні рекомендації щодо подолання дезадаптації у школярів, можна знайти в посібнику «Соціально-психологічні основи подолання шкільної дезадаптації (за ред. Романовської Д.Д., Боярин Л.В.),  на сайті ОІППОЧО, закладка «Методичні рекомендації».

Наступним важливим етапом  у роботі працівника психологічної служби району є попередження проявів суїцидальної поведінки, яка складається з таких складових, як:

  • психологічна просвіта серед усіх учасників навчально-виховного процесу школи;
  • психодіагностика;
  • консультування;
  • психо-педагогічна корекція та контроль (спостереження, моніторинг), а при потребі – переадресування суїцидальної справи іншим спеціалістам.

Методичні рекомендації щодо профілактики суїцидальних проявів серед шкільної молоді дивіться на сайті ОІППОЧО, закладка «Методичні рекомендації».

Особливу увагу слід приділити учням класів з інклюзивною формою навчання щодо формування сприятливого психологічного мікроклімату. Під час проведення обов’язкового моніторингу  в цих класах  застосовуйте методики: «Соціометрія», «Психологічний мікроклімат класу», «Вивчення задоволеності учнів шкільним життям» (Лист ІІППО від 25.01.2016р.№2\4-50 «Про проведення дослідження  мікроклімату в класах з інклюзивною формою навчання»)). За результатами дослідження необхідно організувати та систематично проводити заходи  щодо покращення психологічного мікроклімату та толерантного ставлення до учнів з особливими потребами. За потреби проводити корекційно-відновлювальну та профілактичну форми роботи.

Для працівників психологічної служби, які пройшли навчання за виховною програмою з питань протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція», з учнями 7-11кл., тренінгового курсу «Дорослішай на здоров’я», інформаційно-освітньої протиалкогольної програми «Сімейна розмова» та ін., необхідно затвердити запровадження програми організаційним наказом по школі. Фахівці, які ще не проходили спеціального навчання, організовують профілактично-просвітницький напрямок за рахунок програм, які розміщені на сайті ОІППОЧО, закладка «Психодіагностичний та корекційний інструментарій».

Оновлення психологічного супроводу учнів з девіантною поведінкою, наразі залишається актуальним. Тому, працівники психологічної служби повинні прсилити корекційну та профілактичну роботу з такими учнями. До 01.10.2016р. подати методисту РМЦ списки учнів, які перебувають на внутрішкільному обліку+копію індивідуальної картки та «Психологічний портрет учня », відповідно до запропонованої форми (Див. дод. №2 листа управління освіти Глибоцької РДА від 25.03.2015р.№  338 «Про впорядкування психолого-педагогічного супроводу профілактичної та корекційної роботи з учнями». 

    Нагадую  Вам, що учнів ставлять на внутрішній облік у навчальному закладі відповідно до наступних єдиних критеріїв, які необхідно зазначити в індивідуальній картці «Психологічний портрет учня»:

  1. Невідвідування або систематичні пропуски навчальних занять без поважних причин.
  2. Неодноразове порушення Статуту школи (систематичне невиконання домашніх завдань, порушення дисципліни на уроках).
  3.  Жорстока поведінка, рукоприкладство по відношенню до інших неповнолітніх, у тому числі бійки, що призвели до тілесних ушкоджень.
  4.  Приниження учнів іншої національності, віросповідання, расової приналежності (порушення Конвенції ООН про права дитини).
  5.  Крадіжки.
  6.  Купівля та вживання тютюну, алкогольних та інших психотропних речовин.
  7.  Вчинення злочину, яке несе за собою притягнення неповнолітнього до відповідальності.

Психологічне забезпечення навчання та виховання таких учнів у навчальних закладах здійснюється працівниками психологічної служби відповідно до річних планів роботи, погоджених методичними службами та затверджених керівниками навчальних закладів. Психологічне дослідження учнів, що перебувають на внутрішкільному обліку в навчальних закладах проводиться тільки зі згоди батьків або опікунів та самого неповнолітнього відповідно до Конституції України, розділ ІІ «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» (стаття 32). Результати діагностики є персональними даними і не можуть розголошуватися у будь-який спосіб відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» (статті 9, 10, 24), і застосовуються виключно в площині професійної психолого-педагогічної, профілактичної та корекційної роботи в навчальному закладі.

Діагностика змін у когнітивно-поведінковій сфері особистості учнів, що перебувають на внутрішкільному обліку, здійснюється психологами за допомогою моніторингу особистісних змін. Діагностичні зрізи фахівці проводять один раз у три місяці. Результати досліджень відображаються в індивідуально-діагностичній картці учня із висновками та рекомендаціями. За результатами дослідження наприкінці навчального року або через рік після постановки на внутрішкільний облік формується оновлена психологічна характеристика та соціальний паспорт учня. Все це потрібно надати класному керівникові та у відділ кримінальної міліції у справах дітей (за запитом).

 Соціальними педагогами у навчальних закладах складаються акти обстеження матеріально-побутових умов проживання сімей дітей, які перебувають на внутрішньому обліку.

За результатами первинної діагностики практичним психологом (соціальним педагогом) розробляються та запроваджуються корекційно-розвивальні програми з учнями (індивідуальні та групові), надаються психологічні консультації для всіх учасників навчально-виховного процесу, планується та проводиться виховна робота в закладі, які коректуються відповідно до повторних діагностичних зрізів. У Чернівецькій області з 2015 року до впровадження рекомендовано наступні корекційно-розвивальні програми:  «Програма соціально-психологічної корекції девіантної поведінки у підлітків» (автор: Рачковська Л.В.); «Програма корекції девіантної поведінки підлітків у віці 14-18 років, які мають досвід вживання психоактивних речовин» (автор: Бежан А.Б.); спецкурс «Права та відповідальність» (автори: Романовська Д.Д., Шкрета-Шварцман А.О., Бежан А.Б.).

 Детальна інформація та необхіні рекомендації щодо здійснення даного напрямку роботи дивіться в   листі управління освіти Глибоцької РДА від  25.03.2015р.№  338 « Про впорядкування психолого-педагогічного супроводу психологічної та корекційної роботи з учнями, які схильні до вчинення або вчинили злочин.» 

 Пильної уваги та безперервного психологічного супроводу потребують майбутні випускники шкіл преред ЗНО. Тому, необхідно реалізувати всі етапи прогами супроводу,  (лист ІППО «Про здійснення психологічного супроводу підготовки випускників та їх батьків до ЗНО» від 14.11.2014р. №2\4-731, через проведення психодіагностики, психологічної просвіти, консультувань та індивідуальної роботи з усіма учасниками навчально-виховного процесу школи. Рекомендую у даному напрямку реалізації цього завдання використовувати  тренінгову програму з розвитку психологічної готовності учнів до ЗНО автора-упорядника  Твардовської О.І., яка розміщена на сайті ОІППОЧО, закладка «Психодіагностичний та корекційний інструментарій».

Моніторингові дослідження психологічної служби району у 2016-2017н.р будуть носити наступний характер:

- моніторинг ефективності діяльності працівників психологічної служби (до 15 жовтня);

   -     моніторинг щодо адаптації учнів до навчання в школі учнів 1-х, 5-х, 10-х класів ( двічі на рік до 25 жовтня та до  25 квітня);

  • моніторинг стану вживання учнями алкоголю, куріння та наркотичних речовин; ( до 20 листопада);
  • моніторинг обізнаності про інфікування ВІЛ\СНІДу; ( до 1 грудня);
  • моніторинг банку дітей трудових мігрантів (з постійним вивченням їхніх потреб та проблем);( до 10жовтня). На таких дітей має бути заповнена діагностична картка і соціальний паспорт. У журналі щоденного обліку мають бути відображені різні консультації, індивідуальна та групова форми роботи, оновлення банку даних таких дітей та дітей з різним статусом;
  • опитування учнів 7-11 класів з проблем жорстокого поводження з дітьми в сім’ї та школі і проявів насильства в учнівському колективі (до 20 лютого);
  • моніторинг вивчення ціннісних орієнтирів шкільної молоді (до 1 квітня);
  • моніторинг якості правовиховної роботи, що проводиться у навчальному закладі (до 10 квітня).

    Після проведення даних досліджень необхідно подати дані в управління освіти, методисту-психологу в паперовому та електронному варіантах, з аналізом результатів та порівняльною характеристикою за минулий рік, а також на батьківських зборах та на педрадах звітувати перед педагогами та батьками з метою ознайомлення їх з отриманими результатами даного моніторингу.  Постійно розробляти рекомендації для педагогів та для батьків з метою профілактики виникнення певних проблем в поведінці шкільної молоді по кожній з вищезазначених проблем.

Для якісної  та ефективної роботи, рекомендую керуватися методичними рекомендаціями щодо основних форм роботи працівників психологічної служби у 2016-2017р., розміщених в газеті «Освіта Буковини» №25 (333) від 08.07.2016р., а також пропоную список додаткової літератури та нові зразки документації наведені в додатках:

  1. Профілактика посттравматичних стресових розладів: психологічні аспекти. Методичний посібник / Упор. : Д.Д. Романовська, О.В. Ілащук. – Чернівці : Технодрук, 2014. – 133 с.
  2. Духовно орієнтована стратегія діяльності психолога в навчальному закладі/  Методичний посібник / Упор.: Д.Д. Романовська, С.Г. Марценюк. – Чернівці, 2014. – 44 с.
  3. Кращі  методичні розробки методистів-психологів та практичних психологів Чернівецької області у 2015: Каталог розробок /  Упор.: Д.Д. Романовська, С.Г. Марценюк. // Психологія : [електронний посібник]. – Чернівці: ІППОЧО, 2015. – (Педагогічні інновації). ДОНЧОДА, 2015. – 175 с. (Скриня педагогічних думок).
  4. Психологічний супровід навчально-виховного процесу. Навчально-методичний посібник / Д.Д. Романовська, Л.В. Кирилецька. //// Психологія : [електронний посібник]. – Чернівці: ІППОЧО, 2015. – (методичні рекомендації) . – 131 с.
  5. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. – 84 c.
  6. Правила безпеки та можливості отримання допомоги у період конфлікту в Україні: метод. рек. – К.: Агентство «Україна». – 2014. – 48 с.
  7. Психологічниий супровід удосконалення педагогічних працівників: методичний посібник / Д.Д. Романовська, С.І. Собкова. ― Чернівці, 2009. – 232 с.

Методист РМЦ

управління освіти Глибоцької РДА

А.І. Колесник

Категорія: Методична робота | Додав: ToniaRMC
Переглядів: 1702 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук

Підсумки

Юна Еліта

Фінанси

ЛМТ

Реєстрація ДНЗ

Сокіл "Джура"

Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Пройди тестування

SMS листування

Copyright MyCorp © 2024