Навчальна
програма
з історії для 5–9
класів
загальноосвітніх навчальних закладів
Київ 2012
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Загальна характеристика предмета
Історія
як навчальний предмет відіграє значну роль у розвитку особистості, розвиває
учнівську допитливість та уяву, надихає ставити запитання та отримувати
відповіді щодо минулого свого краю, своєї держави, Європи та світу в цілому.
Історія допомагає школярам ідентифікувати себе як громадян України,
усвідомлювати складність зв’язку сьогодення з минулим, сприймати культурне розмаїття суспільств, підготуватися
до життя в складному сучасному світі.
Програма
з історії спрямована на реалізацію вимог освітньої галузі «Суспільствознавство»
Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, конкретизує
зміст історичного компонента галузі та вимоги до загальноосвітньої підготовки
учнів з історії. Вона виконуватиме дві функції: інформаційно-методичну – дає змогу всім учасникам
навчально-виховного процесу й авторам відповідних підручників та інших
навчально-методичних матеріалів дізнатися про мету, завдання та шляхи їх
досягнення в межах навчального предмета «Історія» заради розвитку, навчання і
виховання дитини; організаційно-методичну
– передбачає розподіл навчального матеріалу на етапи (роки) вивчення,
визначення кількісних та якісних характеристик процесу навчання для укладання
поурочного планування та відповідної
атестації учнів.
Метою навчання історії в школі є формування в
учнів самоідентичності та почуття власної гідності на основі осмислення
соціального і морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури
України в контексті загального історичного процесу.
Завданнями
шкільної історичної освіти є:
ñ розвиток
інтересу учнів до історії як сфери знань і навчального предмета, власних
освітніх запитів і вміння їх задовольняти;
ñ здобуття
та засвоєння учнями системних знань про головні події, явища та тенденції в
історії України та світу;
ñ ознайомлення
їх з духовними і культурними надбаннями та цінностями, історико-культурними
традиціями українського народу і цивілізації в цілому;
ñ формування
в учнів умінь визначати, відбирати і використовувати у процесі пошуку
інформацію про минуле, різні види історичних джерел, у тому числі текстові,
візуальні та усні, артефакти, об’єкти навколишнього історичного середовища
(музеї, архіви, пам’ятки культури та архітектури), інформаційно-комп’ютерні
технології, а також умінь представляти обґрунтовані та структуровані знання,
власне розуміння історії з використанням відповідного понятійного апарату та
виважено розглядати контроверсійні, суперечливі теми.
У
програмі представлено курси історії України і
всесвітньої історії з давніх часів до сьогодення, які становлять хронологічно-послідовну, лінійну систему
шкільної історичної освіти. Процеси, події, явища вітчизняної
історії висвітлюються в контексті загальноєвропейської та світової
історії. Передбачено синхроністичне
вивчення та узгодження матеріалу курсів історії України і всесвітньої
історії в кожному класі, виходячи із можливостей міжкурсових зв’язків та
порівняльного узагальнення. Плануючи навчальний процес,
педагог має визначити оптимальну для конкретної педагогічної ситуації
послідовність вивчення окремих тем і сюжетів.
Людина розглядається у змісті програми як суб’єкт і творець історії. Методологія
відбору змісту програмного матеріалу базується на системі наукових ідей і
понять сучасної історичної науки, загальнолюдських цінностях українського
суспільства, сучасних психолого-педагогічних вимогах до процесу навчання в
основній школі. Засвоєння учнями навчального змісту, пропонованого даною
програмою, забезпечує умови набуття ними
ключових і галузевих компетентностей та предметної історичної компетентності.
Зміст курсів відповідно до змістових ліній Державного стандарту галузі
передбачає багатоаспектність викладу – вивчення різних вимірів історії (соціального, економічного, політичного,
культурного, ґендерного тощо) та багатоперспективність – вивчення історії з погляду різних
суб’єктів історичного процесу. Особливу увагу приділено питанням історії ідей та
духовних зрушень, соціального і
повсякденного життя, взаємовідносинам, взаємовпливу та діалогу культур різних
народів. Це дає змогу разом з формуванням конкретних знань і загальноісторичних
уявлень учнів створювати умови для розвитку їх моральних та естетичних цінностей. Змістові лінії «людина
– людина», «людина – суспільство», «людина – влада», «людина – світ уявлень та ідей», «людина – простір», «людина – природа», «людина – світ речей» ураховані як у складових змісту конкретних курсів,
так і в державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
Навчальний
зміст усіх курсів значно розвантажено.
Основними чинниками зменшення навантаження є:
відмова від деталізації змісту курсів історії, формування більш збалансованої
структури навчальних курсів, посилення загальноосвітньої, загальнокультурної
спрямованості навчального процесу, його світоглядної значущості. Навчальний
матеріал компонується за проблемно-тематичними блоками – однорідними за змістом групами фактів і понять,
що характеризують у хронологічній послідовності окремі аспекти та тенденції
суспільного життя. При цьому відібрано найхарактерніші, ключові події, явища,
процеси відповідних історичних епох на прикладах окремих країн та регіонів.
Передбачено поєднання тематично-поглибленого і оглядового вивчення
з урахуванням можливостей синхронного викладання двох взаємопов’язаних
курсів.
Пропоновані
програми з історії забезпечують державний компонент історичної освіти,
обов’язковий до виконання на території всієї країни. Необхідний регіональний та краєзнавчий компоненти реалізуються за рахунок уроків з історії
рідного краю, варіативної частини навчального плану і навчально-методичних
можливостей кожної школи.
Передбачено
чіткі орієнтири для оцінювання результатів навчання учнів, що відкриває реальні
можливості активізації пізнавальної діяльності школярів та усуває їх
перевантаження. Зміст і обсяг навчального матеріалу курсів, що базується на
новітніх досягненнях вітчизняної історичної науки відповідають віковим
особливостям учнів та освітнім викликам сучасного суспільства.
(Програма в завантаженому файлі. Для того, щоб отримати
доступ до завантаження – увійдіть або зареєструйтесь на сайті як користувач)
|