Розділ 1. Аналіз роботи дошкільного закладу за минулий навчальний рік та нові завдання на наступний навчальний рік.
В цьому розділі робиться ретельний аналіз виконання завдань попереднього навчального року. Аналіз полягає в тому, щоб зіставити, порівняти й оцінити результати; визначити умови успішної реалізації завдань, а також виявити причини недоліків та шляхи їх подолання.
Висвітлюються результати діяльності всіх підрозділів закладу з конкретними висновками щодо здобутків, труднощів, недоліків та причин їх виникнення. Звертаємо увагу на необхідність висвітлення результатів саме всіх підрозділів (результати навчально-виховного процесу, управлінської діяльності, методичної роботи, роботи психологічної служби, гурткової роботи, роботи з наступності із школою та батьками, результати роботи щодо організації безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу, організації та результатів обліку дітей закріпленої території, аналіз показників охоплення дітей закріпленої території дошкільною освітою, аналіз здійснення соціально-педагогічного патронату та роботи з дітьми 5-річного віку, які не відвідують дошкільний заклад, організації харчування та медичного обслуговування, аналіз рівня захворюваності, відвідуваності дітьми закладу, аналіз господарської діяльності, результати роботи щодо укріплення матеріально-технічної бази тощо).
Творчій групі, яка працює над аналітичною частиною робочого плану слід чітко відрізняти поняття «організація» та «результати», оскільки типовою помилкою аналітичних частин річних планів є висвітлення організації діяльності без вказування її результатів (наприклад, «в дошкільному навчальному закладі було проведено два практичні семінари на тему….» є констатацією факту проведення, обов’язковим в даному випадку є аналіз результатів проведення семінарів, виокремлення, які труднощі допомогли дані заходи подолати та яким чином їх проведення вирішувало завдання, поставлені перед колективом на початку року.)
При проведенні аналізу харчування необхідно порівняти виконання норм за основними продуктами з попередніми роками, проаналізувати виконання грошової норми, проаналізувати результати контролю за організацією харчування з боку адміністрації та районного управління освіти, райСЕС, намітити шляхи подолання труднощів та усунення негативних явищ.
При проведенні аналізу медичного обслуговування слід проаналізувати оснащення медичного кабінету відповідно до нормативних вимог, виявити причини накладання адміністративних стягнень з боку райСЕС та зауважень інших перевіряючих установ, висвітлити шляхи подолання недоліків. Аналіз захворюваності та відвідуваності необхідно порівнювати з попередніми роками, виокремити позитивне та негативне.
Аналізуючи матеріально-технічну базу закладу слід керуватися нормативами: типовим переліком обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок в дошкільних навчальних закладах, затверджений наказом МОНУ від 11.09.2002 №509, переліком оснащення медичного кабінету дошкільного навчального закладу, переліком лікарських засобів та виробів медичного призначення у медичному кабінеті ДНЗ для надання невідкладної медичної допомоги, Положенням про ізолятор ДНЗ, затверджених наказом МОНУ, МОЗУ від 22.09.2005 №1090/11370, санітарними нормами і правилами влаштування дошкільних навчальних закладів, затвердженими 20.03.1985 №3213-85.
Інші розділи також аналізувати за принципом: описуємо факти, порівнюємо з минулим періодом, вказуємо позитивні та негативні явища, труднощі, чому виникають труднощі та негативні явища, як можна їх подолати.
Планування завдання на навчальний рік та оздоровчий період.
Завдання обов’язково пов’язані з проведеним аналізом, направлені на реалізацію державної політики в галузі дошкільної освіти та актуальних потреб самого закладу. Кількість ключових завдань, над якими працює колектив, визначається закладом і залежить від кількості груп, режиму роботи тощо. Їх кількість може бути три-чотири на рік (одне-два з них, передбачені попереднім річним планом, конкретизуються, розширюються, інші два – є новими). У разі поглибленого та різнобічного вивчення педагогічним колективом одного чи двох конкретних питань протягом року, кількість завдань може бути меншою.
Завдання повинні бути конкретними, реальними та відображати шлях реалізації (наприклад, продовжувати роботу щодо забезпечення доступності та якості дошкільної освіти шляхом впровадження альтернативних форм роботи з дітьми та батьками; продовжувати впровадження державної програми «_____» шляхом підвищення дидактичної компетентності педагогів; розпочати роботу щодо збереження фізичного та психічного здоров’я дітей, забезпечення духовного і соціального благополуччя шляхом створення розвивального середовища тощо).
Розділ 2. Методична робота з кадрами
Блок 2.1. Підвищення професійної компетентності працівників
Тут передбачаються традиційні форми роботи, щоб підвищити рівень професійної обізнаності педагогів. Це: семінари (теоретичні, практикуми, проблемні та інші), консультації (6 – 7 загальних консультацій на рік), відкриті покази (за певною темою чи напрямком; зазначається тема показу, хто в якій віковій групі здійснює показ).
Блок 2.2. Удосконалення професійної творчості
Вказуються нетрадиційні форми роботи (клуби, майстер – класи, творчі лабораторії, тощо), робота груп (творчих, ініціативних, проблемних тощо); творчі конкурси та огляди.
Блок 2.3. Самоосвіта
Планується обговорення педагогічних новинок, взаємовідвідування, обмін досвідом тощо.
Графічна форма плану напрямків роботи за п. 2.1. – 2.3. може мати наступний вигляд:
№ п/п
|
Тема заходу
|
Форма роботи
|
Термін
|
Відповідальні
|
Відмітка про виконання
|
|
|
|
|
|
|
Блок 2.4. Педагогічні ради.
Планується як правило 3 – 4 засідання педагогічної ради на рік (назва педагогічної ради та порядок денний).
Блок 2.5.
Атестація, курсова перепідготовка, участь у методичній роботі міста та області
При плануванні слід дотримуватися Типового положення про атестацію педагогічних працівників України та термінів щодо порядку проведення атестації.
Блок 2.6. Діагностика, моніторингові дослідження
Зазначаються результати вивчення роботи та професійної компетентності педагогів, розвитку дітей.
Розділ 3. Робота методичного кабінету.
Спрямовується на створення науково-методичного осередку для педагогів і батьків.
- При плануванні цього розділу доцільно передбачити основні моменти:
поповнення методичного кабінету наочно-дидактичними посібниками, розвивальними іграми тощо;
- забезпечення інструктивно методичними документами; методичною, довідковою літературою тощо;
- створення каталогів та картотек, упорядкованих за темами, розділами;
- вивчення та узагальнення з подальшим поширенням педагогічного досвіду вихователів дошкільного закладу;
- оформлення стендів, виставок тощо;
- розроблення зразків планування, методичних рекомендацій.
Можна залучати не тільки педагогів, а й інших членів колективу.
Розділ 4. Організаційно – педагогічна робота
Блок 4.1. Робота з батьками
Плануються загальні батьківські збори, групові, лекції, консультації з питань виховання дошкільників у родині, виставки, сімейні клуби, дні відкритих дверей тощо.
Блок 4.2. Загальні заходи для дітей.
У цьому блоці плануються помісячно розваги, Дні здоровя, театральні дійства, вистави, конкурси,свята тощо.
Блок 4.3. Співпраця зі школою
Тут слід вказувати змістовні форми співпраці дошкільного навчального закладу та школи, що спрямовані на налагодження контактів між педагогічними колективами, дитячими колективами дошкільного закладу та школи.
Блок 4.4. Взаємодія закладу з установами, організаціями
Спільні плани з управліннями з надзвичайних ситуацій, пожежної охорони, співпраця з театрами, музичними школами, музеями та медичними закладами тощо.
Розділ 5. Адміністративно – господарська робота
Блок 5.1. Укріплення матеріально-технічної бази (плануються заходи, спрямовані на створення розвивального життєвого простору дитини: оснащення прогулянкових, фізкультурних майданчиків, фізкультурних та музичних залів, медичних, лікувально-профілактичних кабінетів, кімнат для роботи гуртків, благоустрій та озеленення територій, ремонт приміщень, придбання і ремонт меблів тощо).
Блок 5.2. Загальні збори колективу, рада дошкільного навчального закладу, виробничі наради, наради при завідуючій.
Блок 5.3. Інструктажі
Зазначається вид інструктажу, створення комісій та перевірка їхньої діяльності, складання графіків роботи персоналу тощо.
Форма графічного плану п. 3, 4, 5.1. має наступний вигляд:
№ п/п
|
Зміст роботи
|
Термін
|
Відповідальні
|
Відмітка про виконання
|
|
|
|
|
|
Форма плану проведення зборів, нарад, ради закладу (п. 5.2. ) наступна:
№ п/п
|
Дата проведення
|
Питання для розгляду
|
Доповідач
|
Відмітка про виконання
|
|
|
|
|
|
Розділ 6. Вивчення стану організації життєдіяльності дітей
В цьому розділі зазначається реалізація контрольної функції керівника закладу. Щоб скласти цей розділ потрібно розробити циклограму контролю за станом освітньої роботи.
- Комплексне вивчення (не більше одного на рік. Звертаємо увагу, що комплексне вивчення - це вивчення стану життєдіяльності дітей в окремій групі чи декількох групах за всіма освітніми лініями.
- Тематичне вивчення (2-3 на рік. Це вивчення окремих питань у групах чи в дошкільному навчальному закладі в цілому відповідно до поставлених завдань. Наприклад: "Організація роботи з мовленнєвого розвитку дітей раннього віку", "Художньо-естетичний розвиток дітей молодшого віку" тощо. Визначається результативність діяльності педагогів з певної лінії розвитку чи сфери життєдіяльності, аналізуються зміст, методи і прийоми роботи з дітьми тощо.
- Вибіркове вивчення має на меті перевірку виконання попередніх пропозицій, окремих рішень тощо.
Важливо! В науково-методичній літературі запропоновано безліч класифікацій видів контролю, перелічені види вивчення рекомендовані МОНУ листом від 03.07.2009 № 1/9-455 «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах».
При оформленні плану вивчення вказуються напрямки вивчення роботи, їхній зміст, вказуються терміни, форми підведення підсумків, відповідальні тощо. Також доцільно спланувати перевірку виконання наданих пропозицій та усунення недоліків, виявлених під час контролю. Форма графічного планування:
№ п/п
|
Вид вивчення
|
Напрям вивчення
|
Термін вивчення
|
Форма узагальнення
|
Розгляд результатів
|
Відповідальні
|
Відмітка про виконання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Титульна сторінка річного плану повинна мати чіткі реквізити: погодження з управлінням освіти, затвердження зав ДНЗ, схвалення педагогічною радою, правильна назва документа, повна назва закладу.
Річний план має додатки:
- План роботи ДНЗ на літній оздоровчий період;
- План роботи гуртків;
- План – графік свят та розваг у дошкільному закладі;
Графічний план наступний:
№ п/п
|
Зміст роботи
|
Термін проведення
|
Відповідальні
|
Місце проведення, учасники
|
Відмітка про виконання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- План проведення спортивно-масових та фізкультурно-оздоровчих заходів.
План проведення спортивно-масових та фізкультурно-оздоровчих заходів.
Відповідно до вимог інструктивно-методичних рекомендацій МОНУ щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі від 27.08.2004 №1/9-438 , наказу Міністерства освіти і науки України від 21.07.2003 №486 «Про систему організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів», плануються фізкультурні свята (3 рази на рік), спортивні змагання «Перші кроки» (вересень - листопад), «Веселі старти» (щоквартально), фізкультурні розваги (2 рази на місяць), тижні фізкультури (весна, зима, осінь), дні здоров’я (щомісячно).
Графічний план наступний:
№ п/п
|
Зміст роботи
|
Термін проведення
|
Відповідальні
|
Місце проведення, учасники
|
Відмітка про виконання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Медико – профілактичні заходи дошкільного закладу;
- План спільної роботи ДНЗ та загальноосвітньої школи (затверджений директором школи та завідувачем дошкільного закладу);
- План роботи психологічної служби (за наявності практичного психолога).
- План роботи з безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу.
- План заходів дошкільного навчального закладу щодо «Охорони дитинства»
|