МИСТЕЦТВО
ПРОГРАМА ДЛЯ 5 – 9 КЛАСІВ
Пояснювальна записка
Мистецтво –
особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який
передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення
фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність»,
«довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його багатогранним впливом на свідомість і
підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і
творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та
стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя
суспільства.
Визначення мети
навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва:
естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною,
емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і
повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного
та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних
художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід
сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей,
насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід
спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії
різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних
зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного
навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою
навчання мистецтв в основній школі є
виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток
комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі
опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування
потреби в творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
·
виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності,
розвиток художніх інтересів, естетичних ідеалів;
·
формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і
взаємодію мистецтв;
·
розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
·
стимулювання
здатності учнів до художньо-творчого
самовираження, до діалогу;
·
розвиток
художніх здібностей, критичного мислення;
·
формування
потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
·
наступності між початковою, основною і старшою школою;
·
поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів
змісту освіти;
·
інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
·
креативності
(пріоритет творчої самореалізації);
·
варіативності
змісту, методів, технологій;
·
діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості
організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови
всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній
школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного
викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює
такі ключові естетичні категорії, як види,
жанри, стилі мистецтва. Спільна
тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується
відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне
мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють
художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх
творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої
відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні,
малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють
особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та
образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і
новаторства (7 кл.). У 8 – 9 класах учні
опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому
пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у
культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас
поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно
використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і
літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура»
та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і
технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він
має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на
навчальну тематику та критерій їх високої
художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для
учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію
уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне
спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має
сприяти зростанню в учнів інтересу до
мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в
них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання
вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок
став справжнім уроком мистецтва,
надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя
– на відвідування музеїв, виставок,
театрів тощо.
(Повний текст програми в завантаженому файлі. Для того щоб отримати доступ до завантаження увійдіть або зареєструйтесь на сайті як користувач)
|