З виступу заступника директора ІППОЧО Тамари Богачик на обласному семінарі вчителів іноземних мов:
Урок є частиною навчально-виховного процесу і на нього, як і на весь навчально-виховний процес, впливають:
· зміни, що відбуваються в суспільстві, які обумовлюють соціокультурні, економічні умови для розвитку всіх його сфер, у тому числі й освітньої;
· державне замовлення школі на підготовку майбутніх громадян, здатних задовольнити актуальні потреби суспільства;
· державні стандарти та програми з їх цілями й предметним змістом;
· сучасні педагогічні концепції з їх цілями, принципами, технологіями навчання.
Крім зазначених чинників, на структуру та результативність уроку має вплив особистість учителя, його стиль спілкування з учнями, рівень фахової підготовки, ступінь володіння методичними прийомами та вміння враховувати під час управління навчальною діяльністю психологічні особливості кожного учня.
Характерні ознаки сучасного уроку:
· гуманітарний потенціал і гуманізація навчання;
· варіативність і гнучкість структури уроку;
· спрямованість уроку на особистість учня;
· системний підхід до архітектури уроку та процесу навчання;
· спрямованість уроку на головне – генералізацію навчання;
· повне засвоєння нового матеріалу на уроці;
· оптимізація форм роботи на уроці;
· економія часу в шкільному навчанні.
Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою.
У підготовці до уроку виділяють три етапи:
1. Діагностичний, що передбачає вивчення особливостей та інтересів учнів, їх рівня підготовки до уроку, аналіз навчального матеріалу.
2. Прогнозування, який включає вибір найбільш оптимальної стратегії навчання учнів і оцінку різних варіантів проведення уроків у контексті обраної стратегії.
3. Планування, що має на меті створення плану та програми управління навчальною діяльністю учнів.
У підготовці та проведенні уроку вчитель виконує функції сценариста, режисера, постановника та водночас є виконавцем головної ролі в написаному ним творі (Р.Скульський). У процесі виконання цих ролей у діяльності вчителя вчені (Н. Кузьміна, В. Сластьонін, А. Щербаков) виділяють конструктивну, організаційну, комунікативну та гностичну функції.
Водночас практика засвідчує, що в діяльності багатьох учителів із планування та проведення уроків існують прогалини як методичного, так і психолого-педагогічного характеру.
Основні складові ефективності й успішності педагогічного процесу:
- глибокі знання педагогіки, психології;
- ретельне планування та підготовка уроку;
- творчий підхід учителя, комунікативність.
|