Мета моєї педагогічної діяльності в першу чергу створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини.
Завдання:
- розвиток в учнів музичних здібностей і формування музичної культури;
- залучення учнів до «золотого фонду» музики;
- розвиток художньо - образного мислення;
- володіння інтонаційно - образною мовою;
- наявність цілісного уявлення про національну художньої та музичній культурі і їх місце у світовій культурі;
- активізація спрямованості музичних знань і вмінь у діяльності класного та шкільного колективів, у побуті і на дозвіллі;
- уміння застосовувати в самостійному ознайомленні з музикою різні технічні засоби, користуватися довідковою та спеціальною літературою та засобами масової інформації.
- вміння використовувати інформаційні технології в знайомстві з музичної культурою.
Однією з найважливіших завдань сучасної школи є виховання морально розвиненої, духовно багатої особистості. Тільки морально здорова людина має відповісти сам собі: чи вмію я любити дерево під моїм вікном, місто, де народився, країну, де виріс, тих, кому я в любові клянуся? Вмію я бути добрим?
Я давно усвідомив, яке велике місце в моєму житті займає музика. Музика пронизує мою мову, мою ходу, моє мислення, мій голос. Я постійно шукаю оптимальні шляхи проникнення «великий» музики в житті дітей, шляхи посилення її впливу на них. Хоча б на короткий час, занурюючи дітей музику Бетховена, Чайковського, Шостаковича, я розумію, скільки потаємних сил відкриває в душі кожного проникнення в атмосферу найбільших творчих зусиль, злетів, розчарувань. Щоразу шукаю і відчуваю нитки, які пов'язують мене з учнем, а його - з світом музики.
У своїй роботі я використовую програму з музичного мистецтва для початкової школи авторів Л. Аристової, В. Сергієнко, та основної загальноосвітньої школи Л.Г. Кондратової складено у відповідності з основними положеннями художньо-педагогічної концепції і зразковими програмами загальної освіти. Зміст програм базується на художньо-образному, морально-естетичному досягненні школярами основних пластів світового музичного мистецтва: фольклору, духовної музики, творів композиторів-класиків та сучасних композиторів.
Викладання музичного мистецтва веду за підручником: Музичне мистецтво 1-4 класи автори Л.Аристова , В.Сергієнко та Музичне мистецтво 5-7 клас Л.Г.Кондратова.
Володію вмінням ефективно організувати свою професійну діяльність і спрямувати її на забезпечення високої мотивації у дітей. Для цього ефективно використовую різні форми і методи освітнього процесу.
Методи:
• Метод міждисциплінарних взаємодій
• Творчий метод
• Метод сходження від приватного до загального.
Це ті методи, які передбачає програма, а так само проблемний, пояснювально - ілюстративний, репродуктивний, словесний, наочно-слуховий, стимулюючий, метод аналізу і порівняння, метод узагальнення, інтерактивний.
Форми і методи контролю
Усний контроль: фронтальне опитування, індивідуальне опитування.
Письмовий контроль: вікторина, тест.
Уроки музичного мистецтва за программою Л.Г.Кондратової відкрили багато можливостей для творчості вчителя. Робота вчителя музики характеризується багатоплановістю діяльності: цікаво і захоплено розповідати дітям про музику, її формах і жанрах; на високому професійному рівні вести заняття з розучування та виконання пісень; давати теоретичніз нання в доступній формі. Слід підкреслити, що багатоплановість і багатопрофільність роботи вчителя музики пояснюється тим, що музичні заняття включають і активнее слухання музики, спів, хоровий та індивідуальний спів, ознайомлення з основними музичними поняттями та музичну творчість у різних проявах (бесіди, розповіді, твір з прослуханого твору, музично – ритмічні рухи, метод «вільного диригування тощо), Щоб усе це здійснити на практиці, вчитель повинен опанувати безліч знань і умінь, любити і розуміти дітей, добре знати клас, що складається з школярів з різними схильностями, інтересами і здібностями.
Творча діяльність вчителя музики залежить від ряду обставин, від умов, в яких він працює, від рівня загального розвитку класу та музичної підготовки школярів, від власних особистісних якостей.
Коли мова йде про творчому відношенні до програми, то мається на увазі, перш за все можливість вчителі розширювати музичний матеріал, використовуваний на уроці. У той же час основний стрижень програми повинен залишатися непорушним. Творчість вчителя музики проявляється у вирішенні завдань, що виникають в роботі з учнями. Він повинен узагальнювати, аналізувати ситуацію і знаходити засоби досягнення мети, критично оцінювати отримані дані і формулювати нову задачу. У ході вирішення цих завданьв читель використовує різні методи. Але особливого значення набувають методи стимулювання мотивації навчально-пізнавальної діяльності школярів. Ці методи, зберігаючи за собою навчальну функцію, сприяють прояву активного пізнавально гоінтересу.
Щоб творчі прояви учнів носили активний характер, вчителю необхідно:
• добирати додатковий музичний матеріал для розвитку конкретних творчих навичок;
• з метою формування мислення залучати матеріал з інших видів мистецтв;
• вміло імпровізувати в несподіваних ситуаціях;
• використовувати різноманітні форми роботи, які пробуджують активність, зацікавленість (словесно-ілюстративна, пошукова).
Діти дуже люблять слухати музику. І тому на уроках не обійтись без КТабо музиного центра. Улюбленим заняттям дітей на уроках стало виконання пісень під «Караоке» (спів під записану музику) і врезультаті зростає виконавська майстерність учнів. Виконуючи пісні під фонограму, вони проявляють самостійність, відчувають себе артистами.
Гра на музичних інструментах на шкільних уроках музики поки займає дуже скромне місце. Зокрема, в нашому кабінеті музики є синтезатор,барабан, маракаси і бубна. Саме ці інструменти повинні часто використовуватися на уроках в початкових класах для розвитку почуття ритму, слуху.
Дуже важливо, щоб учнів оточувала на уроці яскрава, емоційно-приваблива і зрозуміла музика, щоб будь-який твір, що прозвучить на уроці, було б значущим для учнів, залишала слід у дитячій душі. Вчитель повинен створювати атмосферу довіри, доброзичливості, щоб у учнів виникло бажання висловитися про свої почуття. З деякими учнями буває важко налагодити контакт, залучити їх до спільної розмови на уроці. Самолюбство, що проявляється в підлітковому віці, сковує таких учнів. Їм потрібна особлива увага вчителя. Я намагаюся в таких випадках проявити терпіння і такт, заохочувати будь-яку спробу висловитися про музику.
Однією з найважливіших сторін творчої діяльності вчителя є мистецтво управління пізнавальною активністю учнів на уроці музичного мистецтва. Вміння природно і ненав'язливо підвести до теми уроку, сприяти її засвоєнню, пробудити
активність учнів. Учитель повинен володіти словом, мистецтвом спілкування з дітьми, і мистецтвом спрямованого музичного впливу. Під час бесіди вчитель повинен ставити навідні запитання в цілях досягнення мети уроку.
Займаючись з дітьми, я прийшов до висновку, що всі методи і витонченості педагогіки залишаються без результату, поки в дітях не викликаний інтерес до знання і не пробуджена самостійність. З цією метою головна увага має бути звернена на вивчення внутрішнього світу дитини: не ламаючи дитячої душі, розбудить, у ній дрімає допитливість, розвинути любов до спостереження, представивши їм повний простір до самодіяльності та умови прояву творчої роботи. Інше завдання - відкрити перед дитячою душею шлях до самовдосконалення, заронити в дитині зерно прекрасного - любов до правди і краси. Найголовніша суть уроків музичного мистецтва – дати зрозуміти дітям, що життя - єдиний грунт, з якого «виростають» твори літератури, музики, образотворчого мистецтва, кіно, театру. Вони не ілюструють
один одного, а, кожна по-своєму, відображають подібні явища життя: історичні події, картини природи, характер і внутрішній стан людини. І що музика зачіпає вічні теми життя:
• добро і зло;
• справедливість і беззаконня;
• війна і мир;
• любов і ненависть;
• боротьба і страждання;
• обов'язок і совість;
-життя і смерть.
Ми знаємо, що міра будь-якої речі, будь-якого явища - не тільки кількість, але і якість. Тому нас не може не турбувати, що в цьому неосяжному світі звуків занадто багато поганої музики, вульгарною і аморальною. Адже людина хочечи не хоче вона чинить на нього свій вплив. Це піднімає моральну і професійну відповідальність шкільних вчителів музики в досягненні найвищої мети музичного виховання, яку важко визначити краще, ніж це зробив чудовий педагог В.А. Сухомлинський. Йому належать мудрі слова: «Музичне виховання - це невиховання музиканта, а передусім виховання людини».
|