Educația reprezintă un fenomen social fundamental apărut odată cu societatea umană și este specific fiecărei organizări sociale, îndeplinind funcțiile de informare și de formare a omului din punct de vedere intelectual, moral, artistic, fizic.
Prin educație le atribui o doză de imunitate contra influienței nefaste a străzii, a viciilor moderne..
Educația extrașcolară este realizată dincolo de procesul de învățământ și își are rolul și locul bine stabilit în formarea personalității elevilor. Activitățile extrașcolare contribuie la gândirea și completarea procesului de învățare, la dezvoltarea înclinațiilor și aptitudinilor elevilor, la rațională și plăcută a timpului lor liber. Având un caracter atractiv, copiii participă într-o atmosferă relaxantă, cu însuflețire și dăruire, la astfel de activități. Scopul activităților extrașcolare este dezvoltarea aptitudinilor elevilor, antrenarea elevilor în proiecte diferite bogate în conținut, fructificarea talentelor. Activitățile extrașcolare au menirea de a valorifica timpul liber al elevilor într-un mod plăcut. Elevii au nevoie de acțiuni care să le lărgească lumea lor spirituală, să le împlinească setea de cunoaștere, să le ofere prilejuiri de a se emoționa și de a-și forma convingeri durabile.
Activitățile extrașcolare sunt atractive la orice vârstă, ele dezvoltă spiritul practic, oferă posibilitatea fiecărui elev să se afirme. Ele stârnesc interes, produc bucurie, acumulează cunoștințe.
Activitățile extrașcolare sunt apreciate atât de către elevi, părinți, profesori în măsura în care:
- dezvoltă interesele și aptitudinile elevilor și le pune în valoare;organizează într-o manieră plăcută și relaxantă timpul liber al elevilor, contribuind la dezvoltarea procesului de învățământ;
- formele de organizare sunt diverse, cu caracter creativ;
- elevii își manifestă spiritul de inițiativă;
- au un efect pozitiv pentru lucrul desfășurat în grup;
- contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor;
- dezvoltă dragostea de tot ce este frumos: limbă, sat, credință, artă, părinți, țară, bunătate, încredere....
Elevii trebuie să fie îndrumați să dobândească o gândire independentă, tolerantă față de ideile inovatoare, pentru că ele îi dau posibilitatea elevului să se dezvolte. Înainte de toate, este foarte important ca profesorul însuși să fie creativ, pentru că numai așa poate să aducă în atenția elevilor săi activități care să le stârnească interesul, curiozitatea, imaginația și dorința de a participa la desfășurarea acestora.
|