На відміну від традиційного екзамену, де вчителі підтримують, контролюють та оцінюють учнів, педагоги-інструктори ЗНО – це тільки спостерігачі. Проте, крім контролю за виконанням процедури, одна з функцій інструктора – створення стабільної емоційної обстановки в аудиторії (класі), де буде проводитися тестування.
Інструктору слід пам’ятати, що серед зовнішніх факторів, що заважають роботі учнів, виявлені:
— шум в аудиторії;
— неголосна розмова організаторів проведення ЗНО в аудиторії;
— яскравий одяг організаторів проведення ЗНО в аудиторії;
— стук підборів.
Що можна зробити для створення атмосфери спокійної, творчої активності учнів?
1. Пояснюйте правила заповнення бланків послідовно, чітко і не поспішаючи, щоб полегшити учням розуміння інструкції.
2. Найбільшу шкоду учням може заподіяти монотонність вашого мовлення. Акцентуйте важливі слова як спосіб привернення і утримання уваги випускників. Використовуйте з цією метою такі прийоми, як зміна темпу мови і інтонування. Це надасть виразність вашим словам. Якщо ви хочете підкреслити щось, уменшіть темп і використовуйте прийоми виразного мовлення.
3. Намагайтеся дати відповіді на всі питання, що задають учні. Перед початком іспиту попередьте випускників, на питання якого характеру вони можуть отримати від вас відповідь і на які питання ви не маєте права відповідати.
4. Учням, що задають питання, відповідайте індивідуально. Це допоможе уникнути шуму в аудиторії, що так заважає учням зосередитися на виконанні завдання.
5. Одбираючи собі одяг, пам’ятайте, що кольорова пляма може підняти настрій і, навпаки, поєднання деяких кольорів може викликати роздратування оточуючих. Намагайтеся уникати занадто яскравих, крикливих поєднань кольорів, виберіть туфлі на «м’якому» підборі.
Своєю поведінкою під час проведення екзамену показуйте приклад випускникам: стримуйте свої емоції. Ситуація екзамену вже сама по собі викликає емоційне напруження в тих, кого екзаменують. Ваші реакції можуть посилити стан напруги та неспокою.
Багато хто з учнів зазначали, що здаючи екзамен вони знаходяться в стані неспокою, переживають відсутність безпеки, потребують підбадьорювання. Саме тому ваш стиль спілкування під час екзамену має сприяти послабленню негативних переживань учнів. Проаналізуйте свій стиль спілкування, намагайтеся не стати додатковою причиною хвилювання випускників.
Пам’ятайте про правила ефективного спілкування. Не використовуйте в спілкуванні з учнями:
• Погрози («Якщо ти не припиниш ...»). Це може викликати опір, призвести до спалахів роздратованості з їх боку. Якщо ситуація вийде з-під вашого контролю, вона може вилитися в конфлікт.
• Критику («Скільки разів вже говорили...», «Треба було слухати...»). Такі вислови негативно впливають на стан того, до кого звертаються. Під впливом висловів такого типу учень буде остаточно вибитий з рівноваги, може перестати думати і виконувати завдання.
• Мораль, повчання, проповіді («Ти повинен вести себе як личить»). Звичайно з таких фраз учні не узнають нічого нового. Нічого не зміниться від того, що вони почують це в сто перший раз.
• Висміювання («Не будь лапшою...», «Що за тупиця...»). Це найкращий спосіб допомогти учню розувіриться в своїх силах. Такими висловами ви продемонструєте лише уникання розмови.
• Умовляння («Заспокойся, це неважливо»). Подібні вислови ніяк не підтримують учня. Вони говорять лише про те, що ви хочете, щоб учень перестав відчувати те, що він відчуває в даний момент.
Не забувайте, що головний бар’єр на шляху ефективного спілкування — це автоматичні відповіді. Тому намагайтеся уточнити труднощі, що виникли у учня, за допомогою допоміжних питань.
|