Мета заняття з елементами тренінгу: ознайомлення учнів з особливостями ЗНО, формування психологічної готовності учнів випускних класів до ЗНО.
Завдання заняття:
- Ознайомлення випускників з особливостями та умовами проведення зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів.
- Підвищення стресостійкості через ознайомлення учнів випускних класів з способами боротьби зі стресом, підвищення впевненості у собі та власних можливостях.
- Розвиток навичок самоконтролю.
Заняття повинно базуватися на наступних положеннях:
- Створення на занятті умов для актуалізації особистісного досвіду.
- Забезпечення органічного взаємозв’язку між інформацією та почуттями, емоціями, які вона викликає.
- Забезпечення атмосфери психологічного комфорту у учасників заняття.
Заняття розраховано на весь клас (20-25 учнів)
Час тривання заняття – 1,5 години
Обладнання матеріали: папір, авторучки, дошка (флетчарт)
Конспект заняття
Розминка
Вправа «Асоціації»
Учасники отримують інструкцію: «Асоціація – це перше, що приходить в голову, коли ви чуєте яке-небудь слово або бачите предмет. Придумайте асоціації до слова екзамен, екзамен – це…» (відповіді учасників фіксуються на дошці або флетчарті).
Презентація теми. Інформування
Ведучий. Дуже скоро закінчаться ваші шкільні роки. Попереду у вас – екзамени. Вам їх треба буде складати у формі ЗНО. ЗНО – це система екзаменів з окремих навчальних дисциплін. Результати ЗНО одночасно вносяться до атестату та враховуються при вступі до вузу. При проведенні ЗНО застосовуються однотипні завдання, єдина шкала та критерії оцінки на всій території держави. В процесі складання ЗНО потребується: високий рівень організації діяльності; висока мобільність, перемикаємість; висока та стійка працездатність; високий рівень концентрації уваги.
Ситуація іспиту, непроста сама по собі, ускладнюється ще й тим, що людина, що складає іспит, і це цілком природно, хвилюється, непокоїться. Сильне занепокоєння заважає сконцентруватися, знижує увагу. Проте цей стан цілком піддається врегулюванню. Існують різні психологічні способи, які стануть вам у нагоді в ситуації екзамену.
Простий, але дуже ефективний спосіб – аутотренінг. Аутотренінг дозволяє людині створити підходящий настрій, досягти спокою. Формули аутотренінгу спрямовано на підсвідомість.
Вправа «Формула аутотренінгу»
Ведучий. Керуючись правилами, вам треба скласти формули аутотренінгу для себе. Ті, хто забажає, можуть прочитати складені ними формули.
Після виконання даної вправи відбувається обговорення:
- Важко чи легко було складати формули аутотренінгу?
- Що заважало, а що допомагало при складанні формул?
Презентація теми. Інформування
Ведучий. Занепокоєння – одна з головних причин поганої роботи пам’яті та концентрації уваги при складанні іспиту.
Стан тривоги звичайно пов’язаний з м’язовою напругою. Іноді, щоб досягти спокою, достатнім буває просто розслабитися. Такий спосіб боротьби з тривогою називається релаксацією. Можна проводити м’язову релаксацію або релаксацію за допомогою дихання.
Вправа «М’язова релаксація»
Мета: навчити долати м’язову напругу.
Інструкція: «Сядьте, будь ласка, якнайзручніше, покладіть руки на коліна та закрийте очі. Зосередьте вашу увагу на руках. Вам треба відчути тепло своїх рук, їх м’якість. Якщо в руках є напруга, просто дозвольте їй там бути. Про те, що ви досягли повного розслаблення, можна судити з відчуття тепла та важкості рук.
Аналіз:
- Які почуття викликала у вас ця вправа?
- Вдалося вам розслабитися?
Вправа «Дихальна релаксація»
Мета: навчати долати тривоги, використовуючи дихання.
Найпростіший спосіб – це дихання на рахунок. Учасникам пропонується прийняти зручну позу, закрити очі та зосередитися на диханні. На чотири рахунки робиться вдих, на чотири – видих.
Аналіз:
- Як змінювався ваш стан?
- Чи виникли труднощі при виконанні вправи?
Презентація теми. Інформування
Для того, щоб добре скласти іспит, треба бути впевненим у власних силах. Ми уже казали про способи зняття тривоги під час іспита. А тепер ми ще познайомимося, що допомагає нам почувати себе впевнено.
Впевненість складається із двох компонентів: із того, як ти себе почуваєш та як ти виглядаєш. Внутрішній стан впевненості можна досягти за допомогою техніки аутотренінгу та релаксації (які ми засвоїли). Як можна підвищити свою впевненість? Насамперед, треба поводити себе впевнено. Коли ти поводишся впевнено, то й відчуття інше. Крім того, у кожного є свої власні ресурси, на які можна спиратися у стресовій ситуації.
Вправа «Мої ресурси»
Мета: допомогти учням знайти в собі ті якості, які на іспиті допоможуть почувати себе впевнено.
Інструкція: «Поділіть лист паперу на дві частини. В одній частині напишіть: «Чим я можу похвалитися». У цій частині запишіть ті свої якості та характеристики, якими ви можете гордитися та вважаєте своїми сильними сторонами. Коли перша частина вправи буде виконана, у другій частині листа напишіть «Чим це може допомогти на іспиті». Навпроти кожної своєї сильної сторони напишіть, чим вона зможе допомогти вам на іспиті. Бажаючі можуть озвучити результати виконання вправи.
Рефлексія
Підведення підсумків заняття.
Учні повинні продовжити фразу: «Впевненість – це …»
|