Давня мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиріччя – посади дерево, якщо на віки – навчай дітей». Саме школа є тією лабораторією, де навчають і виховують, відкривають можливості кожної дитини, допомагають їй розвивати власні здібності й потреби. Адже кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе, самореалізуватися: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого - фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи. А проблема розвитку творчих здібностей особи є однією з центральних в педагогіці, оскільки прогрес суспільства – це шлях постійної творчості, долання стереотипів і вироблення нових, нестандартних, часто несподіваних ідей, оригінальних підходів і шляхів до їх втілення. Тому на базі районного методичного центру було проведено семінар для вчителів української мови та літератури з проблеми «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури», у ході якого вчителі Сучевенської ЗОШ І-ІІІ ступенів демонстрували свої педагогічні знахідки. Зокрема, Тиміш О.Г. провела майстер-клас, підчас якого презентувала активні методи навчання, вправи, спрямовані на розвиток евристичного мислення. Саме такі вправи допомагають вчителеві розвивати в учнів вміння будувати проблемну ситуацію: визначити проблему, критерії оптимального розв’язання, відокремити головне від другорядного, вишикувати предмети та об’єкти за ступенем важливості.
Плеван Л.М. провела пристендовий урок з української літератури у 6 класі «Емма Андієвська «Казка про яян».
Учасники семінару висловили думку про те, якщо учитель зуміє прищепити любов до українського слова, навчить оригінально, нестандартно висловлювати думки, то тільки так виховає творчу особистість. Немає необдарованих дітей. Є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-які здібності, творчі також, потребують розвитку, тому саме на це має бути спрямований навчально-виховний процес у школі.
Мартинюк В.І. познайомила присутніх з основними завданнями та напрямками роботи методичного об΄єднання суспільно-гуманітарного циклу Сучевенської ЗОШ, поділилася досвідом використання ІКТ на уроках української мови та літератури.
Враховуючи досвід, напрацьований районним методичним центром, учителями української мови й літератури, учасникам семінару рекомендовано :
- Не тільки намагатися дати певну суму знань, а й дбати про паростки творчості;
- Вчасно помітити, виявити приховані творчі здібності дітей, "розбудити" їх;
- Задіяти не стільки розум, скільки почуття учнів, емоційно надихати дітей на творення власних текстів;
- Зосередити увагу на відборі оптимальних та ефективних завдань, враховуючи вікові особливості школярів;
- Шукати такі завдання, які б заохочували дитячі душі до творчості шляхом постійного тренування, творчими вправами, спрямованими на розвиток допитливості, гіпотетичного мислення, фантазії, уяви;
- Для творів підбирати теми, які порушують актуальні проблеми, дають можливість висловитися;
- Завдання для творчих робіт давати у кількох варіантах, щоб учень мав змогу вибирати;
- Створювати проблемні ситуації, що вимагають пошуків
альтернативи, прогнозування;
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучати учнів до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань;
- Допомогти учням повірити у свої сили;
- Не обмежувати творчу уяву учнів, не ставити її у вузькі рамки, а навпаки, давати волю дитячій фантазії:
- Не повчати відкрито, не критикувати строго, а лише тактовно порадити;
- Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, їхню самостійність;
- Помічати навіть незначні досягнення учнів, підкреслюючи їхню оригінальність, важливість, адже творчість є тоді, коли дитина відчуває, що її цінують.
Пенюк Л.С., методист РМЦ
|