Комп’ютерні технології у роботі шкільної бібліотеки
Мета навчання дитини – дати їй можливість жити самостійно, без учителя. Альберт Губбард
Комп’ютеризація суспільства, розвиток ефективних інформаційних технологій, стрімке зростання ролі та значення інформації в сучасному світі спричинили зміни інформаційної складової розвитку науки, соціального життя, сфер виробництва. Сучасний темп розвитку суспільства надзвичайно високий. Щоб встигати за змінами, людина повинна переробляти величезну кількість інформації, яка надходить з усіх точок земної кулі. Тому інформаційні технології мають сьогодні пріоритетне значення в усіх сферах діяльності й визначають розвиток суспільства завтрашнього дня. У галузі освіти ці технології знаходять застосування в багатьох напрямках діяльності, зокрема, оновлюється зміст освіти, започатковується дистанційне навчання, впроваджуються нові форми спілкування: електронна пошта, відеоконференції, участь у роботі Інтернет - форумів та ін. А це все потребує вищого рівня і якості підготовки учнів у школі. Беззаперечно, що комп’ютерні технології сприяють активізації навчальної діяльності учнів. Саме завдяки мультимедійним технологіям відкриваються нові можливості для творчості та розвитку дітей. Комп’ютери дозволяють індивідуалізувати навчання не тільки за темпом вивчення матеріалу, але й за логікою та типом його сприйняття. Вони багатократно підвищують швидкість та точність збору й обробки інформації, дозволяють вести корекцію, є потужним інструментом. За комп’ютерами - майбутнє у пошуку необхідної інформації. Можливості комп’ютерних і мережевих технологій активізують уяву. Тому впровадження цих засобів у сучасний навчальний процес є абсолютно природним явищем Бібліотека у школі — одна з найважливіших ділянок роботи. Вона допомагає реалізувати єдину для школи державну програму на¬ціональної освіти і виховання ді¬тей, вирішує це завдання своїми методами і засобами у загальному плані навчально-виховного проце¬су школи і разом з педагогічним колективом . Тому процес комп’ютеризації роботи шкільної бібліотеки є надзвичайно необхідним і важливим. Як же може використовувати комп’ютер бібліотекар у своїй роботі? Насамперед це створенням бази внутрішньо шкільної документації бібліотеки і електронного каталогу книг, періодичних видань, методичної літератури, бази даних бібліотечного фонду, обдарованих дітей та дітей, що потребують педагогічної корекції тощо. Цікавими для дітей, ефективними для у навчально – виховній діяльності, незамінними помічниками для бібліотекаря є мультимедійні технології, які можна використовувати як супровід до бібліотечних уроків , доповнення до календаря знаменних і пам’ятних дат, інформаційних повідомлень, інтегрованих бібліотечних уроків, бесід. На відміну від традиційної, бесіда з використанням мультимедійної дошки має великі можливості використання ілюстративних матеріалів, що сприяє формуванню в дітей образних уявлень, а на їх основі – і загальних понять. Тому використання презентації PowerPoint потрібно розглядати як новий інструмент у роботі бібліотекаря, що дозволяє створювати наочні і більш інформаційні уроки, бесіди, заходи тощо. Велику допомогу у роботі бібліотекаря програма Publisher: це настільна видавнича система, з допомогою якої можна легко і просто, не маючи спеціальних знань, створювати брошури, таблиці, буклети, поштові листівки, бюлетені, оголошення, візитні картки, прості веб-сайти або повідомлення електронної пошти з багатим форматуванням. Дуже зручна для виготовлення стінгазет, виставок, буклетів тощо. Незамінним у сучасному суспільстві, і , зокрема, в освіті стає Інтернет як інформаційний простір. Проте він став конкурентом бібліотек усіх типів, у тому числі і шкільних. Тому ми , бібліотекарі, повинні залучити у своїй діяльності всі можливості використання Інтернету. Перші кроки до вдосконалення нашої діяльності – створення сторінки шкільної бібліотеки на сайті школи і заповнення її корисною для читачів інформацією, мультимедійними презентаціями різного характеру, тощо. Користувачі сайту і читачі матимуть змогу залишити свої враження від прочитаних книг у віртуальній «Книзі відгуків», тим самим привертатимуть увагу до книг та інших друкованих видань, сприятимуть їхній прочитуваності. Вчителі ж зможуть ознайомитись із новинками методичної літератури та користуватимуться цікавими посиланнями на освітні сайти і електронні бібліотеки. Також за допомогою Інтернету молоді бібліотекарі можуть здобувати корисний досвід у старших колег, обмінюватись методичними надбаннями, знаннями і вміннями грамотно організувати навчально – виховний процес. Участь у роботі сайту дає змогу ознайомити користувачів та гостей із Всеукраїнською акцією “Живи, книго!” та з її перебігом в навчальному закладі (накази, акції, переможці тощо);привертає увагу до проблем збереження підручників, сприяє навчанню учнів культури поводження з книгою і культури читання. Ще один позитивний момент комп’ютеризації роботи бібліотекаря – можливість забезпечити всі читацькі запити, адже часто буває, що запитуваної книги немає в бібліотеці, але завдяки комп’ютерним технологіям, бібліотекар зможе запропонувати читачеві її на електронних носіях. Також популярність здобувають аудіокниги чи фільми , що були зняті за мотивами певних творів. Звичайно, вони не можуть замінити неповторність спілкування з книгою, але дають змогу залучити учнів до читання. Стрімке входження учнів у сферу новітніх інформаційних технологій має й негативні наслідки, адже немає можливості цілковито убезпечити дітей від насильства, жорстокості і непристойності деякої інформації в Інтернеті , тому завданням бібліотекаря і вчителів – предметників зацікавити учнів, залучити їх до читання, щоб у них з’явилася цікавість до літератури , науки , мистецтва тощо і не залишилось часу на бездумне блукання просторами глобальної мережі. Адже тільки за допомогою сили слова і силою творчої думки ми зможемо виховати освічену , виховану і морально досконалу особистість, громадянина своєї держави, і навчити легко самостійно орієнтуватися у безмежному інформаційному просторі , бо, як сказав Альберт Губбард : «Мета навчання дитини –дати їй можливість жити самостійно, без учителя». Отримавши відповідне навчання і виховання, дитина вступає доросле життя не тільки грамотною, духовно багатою особистістю, але й компетентною в сучасних інформаційних технологіях. Тому важливо навчити своїх читачів користуватися інформацією, вміти вибрати потрібне з великої кількості зайвого і при цьому вміти тонко відчувати слово, мати літературний смак і могти знайти час на книгу. Отже, можемо підсумувати : впровадження комп’ютерних технологій у діяльність шкільної бібліотеки сприяє ефективності роботи бібліотекаря, розширює сфери впливу його діяльності, розкриває нові можливості для учнів і вчителів – читачів бібліотеки та залучає їх до процесу модернізації освіти.
Заболотнюк Марія, бібліотекар Багринівської ЗОШ І – ІІІ ст., Глибоцького р-ну
|