Моніторинг в освіті або контроль – це збір, обробка (аналіз)
інформації з метою попередження небажаних відхилень від стандартів. Найчастіше
об’єктом моніторингу якості шкільної освіти виступають рівень знань, умінь та
навичок учнів або як прийнято називати рівень навчальних досягнень учнів;
результативність навчально-виховного процесу, моніторинг різноманітних видів
діяльності, що забезпечують роботу школи.
В
епоху цифрових технологій, на мою думку, найбільш ефективним методом оцінки
діяльності також є цифра або число. Тому оцінювати навчально-виховний процес
діяльності як учнів так і вчителів об’єктивніше кваліметрично.
Я
зупинюсь на двох основних аспектах діяльності директора школи: кваліметричному
менеджменті роботи директора по оцінюванню якості уроку як основної форми
організації навчально-виховного процесу і атестації педагогічних працівників.
Вважаю, що все ж таки основною фігурою у школі є вчитель. Від його бажання
працювати, професійних знань, методичної підготовки залежить і якість уроку. А
урок – це основа діяльності будь-якої школи.
Значну
увагу у своїй роботі приділяв відвідуванню і аналізу уроків наш земляк Василь
Олександрович Сухомлинський. Він писав: «Директор відвідує й аналізує уроки не
тільки для того, щоб учити вчителів давати їм поради. Педагогічна лабораторія
школи – це творча єдність всіх вчителів, повсякденне інтелектуальне збагачення,
взаємний обмін духовними цінностями. У досвідченого педагога
треба відвідувати достатню кількість уроків для того, щоб з його індивідуальної
творчої лабораторії все цінне передавати в колективну педагогічну лабораторію
школи» та «Відвідуючи й аналізуючи уроки, головною метою треба ставити таке:
дослідити, як виявляється, розкривається на уроці інтелектуальне життя
педагога, його кругозір, його духовні інтереси».
Урок
– це дзеркало фахової та методичної підготовки вчителя, мірило його
інтелектуального багатства, показник його кругозору та ерудиції.
Значний резерв
підвищення якості уроку криється у посиленні уваги вчителя до його підготовки,
створенні оптимальної методики його проведення. Значною мірою цьому сприяє
якісний аналіз уроку з боку директора
чи заступника директора з НВР, методиста. Аналіз уроку
значною мірою залежить від підготовки керівника школи, збору необхідної
інформації в процесі спостереження уроку яка дозволяє зробити об’єктивні
висновки про ефективність уроку, підготовку учнів та вчителя до уроку, виявити резерви його
подальшого вдосконалення та надання методичної допомоги вчителеві.
Аналіз уроку, вивчення стану
викладання навчальних дисциплін – це постійна відповідальна і складна частина
роботи директора, заступника директора з НВР. Від того, як виконує її адміністрація закладу залежить не
тільки якість навчального процесу, а й професіоналізм і настрій вчителів, а в
кінцевому результаті – знання учнів.Від того як директор побачить урок, як його
проаналізує, які слова скаже вчителю, залежить успіх роботи вчителя, чи захоче
він удосконалювати свої знання чи в нього
опустяться руки і зникне будь-який ентузіазм.
Ефективним контроль
вважатиметься тоді, коли кожному з учителів колективу дати відповідь на
запитання, чи правильно і раціонально він розв’язує завдання навчання,
виховання та розвитку учнів, указати
конкретні шляхи усунення недоліків.
Багато практиків і
вчених працюють над тим, як краще,
ефективніше проаналізувати урок. Виходячи з публікацій на дану тему,
власного досвіду маємо власний підхід до
аналізу уроку на основі кількісних
характеристик, виражених у відсотках.
На основі державних
стандартів освіти, вимог навчальних програм до вмінь, навичок, знань учнів
вироблені критерії оцінки діяльності учня та вчителя на уроці у цифровому
значенні. Робота учня чи вчителя оцінюється за 4 бальною шкалою, починаючи з 0 :
0 – початковий рівень (незадовільний)
1 – середній рівень (задовільний)
2 – достатній рівень (добрий)
3 – високий рівень ( відмінний)
по напрямках, що оцінюється.
Спостерігаючи урок, директор
виставляє бали в наперед заготовлену
моніторингову картку, по напрямках чи параметрах контролю, обраховуючи при
цьому максимально можливу кількість балів (Z) та кількість балів, які
виставив директор чи заступник директора з навчально-виховної роботи (S). За
співвідношенням S/Z ∙ 100 % = К, виводиться
коефіцієнт рівня того чи іншого параметру і на основі нього висновок:
Якщо К > 85 % -
відмінно
65 % < К ≤ 85 % -
добре
45 % < К ≤ 65 % -
задовільно
К ≤ 45 %
- незадовільно
Моніторингові
картки розроблені за метою відвідування уроку і носять заздалегідь направлений
характер, що дає можливість удосконалювати (виготовляти нові) моніторингові
картки, враховуючи головне – мету відвідування уроку.
Перевага
такого методу контролю за якістю уроку і в тому, що більше часу на уроці можна
приділити спостереженню і аналізу діяльності вчителя та учня, рівню знань і
навичок школярів, педагогічній майстерності учителя, бо на уроці, як у фокусі,
концентрується вся діяльність педагога, його наукова підготовка, педагогічні
навички, методичні вміння, здатність організувати самостійну роботу всіх
школярів.
В
результаті спостереження уроку керівник школи отримує необхідну та достатню
кількість педагогічної інформації, яка б
дозволила дати об’єктивну оцінку навчально-виховному процесу та його
результативності на основі таких моніторингових карт, з оцінкою діяльності в
кількісному співвідношенні.
Пропонується декілька
моніторингових карт, визначених за метою відвідування уроку. Джерело:http://www.teacherjournal.com.ua (ПРАВИЙ ВІКТОР ПАВЛОВИЧ)
|